Runoja sydämen hiljaisuudesta

2023-03-30 08:00:00.0, Pauliina Nyqvist

Nainen kana sylissä.

Diakoni ja esikoisrunoilija Sini Makkoselle kirjoittaminen on ollut tärkeä tunteiden ja ajatusten käsittelyn työväline teinipäiväkirjoista asti. Parikymppisenä tekstit alkoivat yhä useammin asettua runon muotoon.

Tänä keväänä ilmestyvään Kotimatkalla aina itkettää -runokokoelmaan Makkonen on valinnut hengellisyyttä ja sisäistä eheytymistä käsitteleviä runojaan.

Runokynä sai uudet siivet, kun Makkonen vietti kahdeksan kuukautta Maailman kristillisen meditaation yhteisön Bonnevaux-luostarissa Ranskassa. Paikka toimii myös retriittikeskuksena. Vapaaehtoistyöntekijänä hän seurasi luostarin päivärytmiä hetkipalveluksineen ja meditaatioineen sekä osallistui paikan ylläpitotöihin. Omana erityistehtävänä oli luostarin kanoista huolehtiminen.

– Elämä luostarissa oli ohjattua ja päivissä oli selkeä rakenne. Olen todella onnellinen, että sain siellä mahdollisuuden keskittyä hiljaisuuteen ja kirjoittamiseen, Makkonen kertoo.

Makkonen seuraa yhä säännöllisesti omaksumaansa meditointirutiinia – työarkeen soveltaen. Kahdesti päivässä hän polvistuu kotialttarinsa ääreen ja toistaa mantraansa kahdenkymmenen minuutin ajan. Harjoitukseen kuuluvat yksinkertaisuus ja rauha.

Nainen kana sylissä.
Sini Makkosen omana erityistehtävänä oli luostarin kanoista huolehteminen.

– Usein kysytään, mitä hyviä vaikutuksia meditaatiosta on, mutta selkeämmin huomaan, jos en ole meditoinut. Siitä tulee levoton olo.

Hän kokee saavansa hiljentymisestä tasapainoisuutta, läsnäoloa ja sopeutumiskykyä vaihtelevaan arkeen.

Kristillisessä meditaatiossa onkin konkreettisten tulosten sijaan ensisijaisesti kyse jumalasuhteen hoitamisesta:

– Jumala tahtoo rakastaa meitä täydellisesti koko olemuksellaan, joka on omaa ymmärrystämme ja sanoittamistamme suurempi. Meditaation tarkoituksena on kuljettaa rukoilija sydämen hiljaisuuteen, jossa kohtaamme sisällämme asuvan pyhyyden ja Jumala saa tehdä salattua työtään.

Makkonen kokee, että tässä on myös tärkein ero verrattuna muihin, nykyään hyvinkin suosittuihin henkisyyden muotoihin ja meditaatiokulttuureihin.

Hengellisyys on keskeinen osa meditaatiota

– Hengellisyys on keskeinen osa meditaatiota; silloin se on rukousta, ei vain rentoutumistekniikka.

Myös armollinen kristillinen ihmiskuva on kristillisen meditaation tunnuspiirre. Tunnustetaan, että synti ja elämän haavat vaikuttavat meissä kaikissa. Sama rehellisyys kuuluu myös Makkosen runoihin, joista osa käsittelee esimerkiksi masennusta.

Runojen vastaanotto on häkellyttänyt Makkosta, jolle kirjoittaminen on ollut hyvin henkilökohtaista. Niitä on kehuttu kieleltään kauniiksi, innostaviksi, rohkaiseviksi ja lohdullisiksi. Tästä hän kiittää osaltaan meditaatiota.

– Uskon, että erilaisilla hiljaisen rukouksen perinteillä on annettavaa ihan jokaiselle. Pysähtyminen ja hiljaisuus auttavat luomaan syvemmän suhteen Jumalaan ja itseemme. Prosessi saattaa olla raskas, mutta kun tulee enemmän itsekseen, myös oma luovuus ja muu potentiaali saavat tilaa. Niin minullekin kävi runojeni kanssa.

Makkonen työskentelee diakonina Porvoon suomalaisessa seurakunnassa. Hän ohjaa kristillisen meditaation ryhmää, joka kokoontuu tiistaisin klo 18 Pikkukirkossa.

Haluatko lukea lisää Poijun tarinoita? Tai haluatko saada lisää tietoa Porvoon suomalaisen seurakunnan toiminnasta? Ohessa linkkejä: