Kuvassa on pappi ja kolme lasta. Pappi kuivaa kastetun lapsen päätä valkoisella liinalla. Kaikki hymyilevät.
Me iloitsemme jokaisesta kastetusta. Kuva Studio Lindell. Kuva otettu vuoden 2023 Kastepäivänä.

Kastepäivä on mahdollisuus kauniille kasteelle ilman ylimääräisiä järjestelyjä

Me teemme kaiken puolestanne

Kastepäivässä seurakunta tarjoaa kakkukahvit ja kauniit puitteet sekä lainaa tarvittaessa kastemekon. Lisäksi paikalla on Studio Lindell, joka kuvaa sekä tilaisuutta että ottaa haluamanne potrettikuvan. Kuvan saatte seurakunnalta lahjaksi ja tilaisuudessa muita otettuja kuvia digiversiona.  Mukaan juhlimaan voi kutsua 10 läheistä.

Voit tuoda Kastepäivään kastettavaksi vauvan, taaperon tai isomman, alle 15-vuotiaan lapsen. Samasta perheestä kasteelle voi tulla myös useampi lapsi. Kastepäivässä on tarjolla kasteaikoja puolen tunnin välein klo 12–17.30 välillä.

Jos tarvitset apua kummin löytämiseen, niin me voimme auttaa siinäkin.

Vuoden 2024 Kastepäivä järjestetään 25.5. Gammelbackan seurakuntakeskuksessa, Viertotie 1.

Ilmoittautuminen 30.4.2024 mennessä kirkkoherranvirasto.porvoo@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessäLinkki avautuu uudessa välilehdessä tai puh. 0196611213. Ilmoittautumisen yhteydessä pyydetään lupa antaa yhteystietonne valokuvaamoon.

Mitä Kastepäivänä tapahtuu?

Saavutte paikalle puoli tuntia ennen omaa sovittua kasteaikaa. Teidät ohjataan juttelemaan kastepapin kanssa lyhyesti tilaisuuden kulusta. Tämän jälkeen kastettavan päälle voidaan pukea kastemekko. Jos kastettava on vauva, niin voi olla hyvä varata aikaa myös siihen, että ehtii esimerkiksi syöttää lapsen. Rauhallinen tila tätä varten on järjestettävissä.

Kastekeskustelussa pappi kysyy muutaman kysymyksen ja ottaa teiltä allekirjoitukset kastepaperiin. Paperiasioista saatte lisätietoa jo ilmoittautumisen yhteydessä kirkkoherranvirastosta.

Jokaiselle kasteväelle on varattu kappelista puoli tuntia aikaa. Kasteessa menee noin 20 minuuttia. Kasteen aikana kuvaaja ottaa valokuvia, joista saatte myöhemmin kuvaajan valitsemat kuvat digiversioina itsellenne.

Kasteen jälkeen pääsette kuvaajan luo studiotilaan. Siellä kastetusta ja läheisistä otetaan muutamia haluamianne potrettikuvia. Näistä yhden voitte myöhemmin valita itsellenne lahjaksi. Muita saa tilata omakustanteisesti Studio Lindelliltä.

Kuvien jälkeen on tarjolla kastekakkua. Tarjoilua varten kerrottehan ilmoittautumisen yhteydessä mahdolliset ruokavaliot sekä kasteväen määrän. Yhtä kastettavaa kohti voi tulla 10 vierasta.

Lisätietoja Kastepäivästä saatte kirkkoherranvirastosta.

Kuva: Studio Lindell. Kuvassa edeltävänä vuoden kahvituksen herkkuja.