Tervetuloa kirkon jäseneksi!

Kirkon perustehtävä on kutsua ihmisiä armollisen Jumalan yhteyteen, tuoda elämään kestävä perusta ja rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta.

Kirkko tarjoaa kasteen, konfirmaation, avioliittoon vihkimisen, kodin siunaamisen, ripin ja hautaan siunaamisen. Samoin jumalanpalvelukset sunnuntaisin ja juhlapyhinä, viikkomessut ja ehtoolliset, erityisjumalanpalvelukset, raamattu- ja rukouspiirit sekä  retriitit.

Kirkko tarjoaa myös monipuolista toimintaa lapsille ja nuorille sekä laadukasta musiikkitoimintaa niin lapsille kuin aikuisillekin. Se tukee ihmisiä eri elämäntilanteissa niin juhlassa kuin arjessakin.  Seurakunnan työntekijä on kohdattavissa niin sairaaloissa, oppilaitoksissa kuin työpaikoillakin. Seurakunta järjestää eri ikäisille retkiä ja erilaista virkistystoimintaa ja huomioi toiminnassaan erityisryhmät, kuten vammaiset.

Kirkko on lähetystyön kautta mukana maailmanlaajuisessa auttamistyössä. Kotimaassa kirkko ottaa vastuuta ympäristöstä, ylläpitää hautausmaita ja osalllistuu väestökirjanpitoon. Porvoossa kirkko vaalii myös kulttuurihistoriallisesti tärkeää tuomiokirkkoa.

Miten kirkkoon liitytään?

Yleisimmin Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäseneksi liitytään lapsena kasteen kautta. Aikuisena kirkkoon liittymisen edellytyksenä on kaste ja rippikoulu. Yli 18-vuotias kastettu ja konfirmoitu porvoolainen voi liittyä kirkkoon joko asioimalla kirkkoherranvirastossa, kirkon internet- tai Facebook-sivujen kautta tai postittamalla seurakuntaan täytetty liittymislomake. Mikäli rippikoulu on käymättä, voi sen suorittaa yksityisesti,

12-17 -vuotias voi liittyä kirkkoon vanhempiensa suostumuksella, Alle  12-vuotias voi vanhempien suostumuksella liittyä kirkkoon, mikäli toinen hänen vanhemmistaan tai huoltajistaan on kirkon jäsen.

Lisää aiheesta:

Kirkkoon liittymislomake (verkossa)