Aikuisrippikoulu

Rippikoulu on tutustumista elämän ja uskon kysymyksiin. Rippikoulun voi käydä nuorena tai aikuisena. Useimmat käyvät rippikoulun 15 vuoden iässä, mutta joka vuosi noin 1000 suomalaista aikuista osallistuu luterilaisen kirkon rippikouluun.

Mikä on aikuisrippikoulu?

Osa aikuisista tulee rippikouluun, kun suunnitelmissa on kirkkohäät. Joku on saanut kutsun kummin tehtävään, mikä edellyttää rippikoulua ja konfirmaatiota. Joku taas etsii elämänsä suuntaa ja tarkoitusta. Rippikoulu onkin hyvä mahdollisuus punnita elämän arvoja ja valintoja.

Aikuisrippikoulun voi käydä yksityisesti tai joskus myös pienessä ryhmässä. Useimmiten rippikoulu päättyy konfirmaatioon, mutta rippikoulun voit myös käydä tulematta konfirmoiduksi. Aikuisrippikoulu ei maksa mitään.

Kesto

Aikuisrippikoulun kesto on noin 20 tuntia. Aikuisten tarpeet ja mielenkiinnon kohteet kuitenkin vaihtelevat, joskus voi olla tarpeellista käyttää rippikouluun enemmän aikaa. Elämän ja uskon kysymykset voivat vaatia kypsyttelyä. Jos rippikoulu on Sinulle ajankohtainen, kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Rippikouluun kuuluu aina jotakin osallistumista paikallisen seurakunnan elämään ja toimintaan.

Pitkospuut kaislikon keskellä.