Avioliiton esteiden tutkinta

Ennen kirkollista vihkimistä vihkiparin tulee pyytää avioliiton esteiden tutkinta. Porvoon suomalaisen seurakunnan jäsenet pyytävät avioliiton esteiden tutkinnan Vantaan aluekeskusrekisteristä. Esteiden tutkinta kannattaa hoitaa hyvissä ajoin, koska ilman esteettömyystodistusta pappi ei voi vihkiä. Todistuksen saa aikaisintaan seitsemäntenä päivänä tutkinnan pyytämisestä ja se on voimassa neljä kuukautta.

Todistus toimitetaan vihkivälle papille tai vihkiparille. Kihlaparin toiveesta heidän nimensä voidaan lukea Porvoon tuomiokirkon ja Gammelbackan seurakuntakeskuksen jumalanpalveluksessa sovittuna sunnuntaina ennen vihkimistä. Nimien lukemisen yhteydessä rukoillaan solmittavan avioliiton puolesta. Nimet voidaan julkaista myös paikallislehdessä.

Avioliiton esteiden tutkinta  -lomake

Vantaan aluekeskusrekisterin yhteystiedot ja aukiolojat.

Avioliiton esteiden tutkinnan voi tehdä myös täällä: Ev.lut kirkon avioliiton esteiden tutkinta -asiointipalvelu