Porvoon tuomiokirkko syksyn valossa.

Hengellisen elämän harjoittaminen

Uskonelämä tarkoitta elämistä uskossa. Se ei ole mitään suorittamista, vaan parhaimmillaan se ravitseva osa muuta elämää. Jumalanpalvelusten rinnalla omaa hengellistä elämää voi ruokkia monin tavoin itsenäisesti ja yhdessä. Tässä muutamia vinkkejä siihen.

Jumalanpalvelukset

Jumalanpalvelus on yhdessäoloa Jumalan kanssa. Voit puhua Jumalalle rukouksessa ja kuunnella häntä raamatunteksteissä. Yleensä jumalanpalveluksessa vietetään myös ehtoollista. Silloin tapahtumasta käytetään myös nimeä messu.

Seurakunnassamme järjestetään useita jumalanpalveluksia eri alueilla ja eri aikoihin. Ne myös poikkeavat sisällöltään toisistaan.

Porvoon tuomiokirkon messu

Perinteinen jumalanpalvelus historiallisessa tuomiokirkossa joka sunnuntai klo 10.

Kolmen vartin messu

Jumalanpalvelus pientä hengähdyshetkeä kaipaavalle Gammelbackan seurakuntakodissa joka sunnuntai klo 15.

Valonmessu

Jumalanpalvelus yhteisöllisyyttä kaipaavalle tuomiokirkossa kerran kuukaudessa sunnuntaina klo 17.

Voit tutustua Valonmessu-yhteisön toimintaan tarkemmin tästä linkistä.

Pieni pyhiinvaellus -iltamessu

Puolen tunnin mittainen mielenmatka hiljaisuuteen ja ehtoollisen äärelle kerran kuukaudessa Gammelbackan seurakuntakodissa klo 18. Iltamessu on osa seurakunnan Hiljaisuus-toimintaa, joka tarkoitettu ihmisille, jotka kaipaavat rauhoittumista ja pysähtymistä arjen kiireestä.

Löydät kaikki Hiljaisuus-toiminnan tapahtumat tästä linkistä.

Kirkkokyydit

Seurakunta järjestää kirkkokyydin Porvoon tuomiokirkkon klo 10 messuun pääsääntöisesti joka toinen viikko. Tämä taksikyyti on tarkoitettu sinulle, joka tahdot tulla kirkkoon, mutta syystä tai toisesta pääset huonosti kulkemaan. Soita kirkkokyytipyyntö aina viimeistään lauantaina klo 12 mennessä puh. 040 0210040.

Kevään 2024 kirkkokyydit:
21.1. – 3. sunnuntai loppiaisesta
11.2. – laskiaissunnuntai
18.2. – 1. paastonajan sunnuntai
3.3. – 3. paastonajan sunnuntai
17.3. – Marian ilmestyspäivä
29.3. klo 10 – pitkäperjantai
14.4. – 2. sunnuntai pääsiäisestä
28.4. – 4. sunnuntai pääsiäisestä
9.5. – Helatorstai
26.5. – Pyhän Kolminaisuuden päivä

Sanan ja rukouksen illat

Sanan ja rukouksen illoissa kuullaan sanaa, rukoillaan pyydettyjen aiheiden puolesta ja lauletaan yhdessä. Illat pidetään seurakuntakodin juhlasalissa (Lundinkatu 5) keskiviikkoisin noin kerran kuussa klo 18.30. Illat juontaa Teemu Liikala. Seuraavat illat löydät tapahtumakalenterista hakemalla tapahtuman nimellä.

Hiljaisuus-toiminta

Seurakunta järjestää paljon toimintaa, jossa on mahdollista pysähtyä arjen kiireestä ja hengähtää hetki pyhän ääressä.

Voit tutustua moninaiseen toimintaan tästä linkistä.

Hengellisen elämän rakentamista ryhmässä

Seurakunnassa kokoontuu useita ryhmiä, joissa on mahdollista jakaa elämää toisten kanssa.

Voit tutustua niihin tästä linkistä.

Itsenäiseen uskon harjoittamiseen

Olemme koonneet sivustollemme useita vinkkejä kristinuskoon tutustumiseen ja oman hengellisen elämän harjoittamiseen. Löydä ne tästä linkistä.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon verkkosivustolta löytyy myös paljon hiljentymiseen ja oman hengellisen elämän kehittämiseen sopivaa materiaalia. Voit tutustua siihen tästä linkistä.