valkoisia kukkia.

Suru ja kriisit

Suru on asia, joka väistämättä tulee joskus jokaisen kohdalle. Suru voi osua kohdalle vaikkapa läheisen ihmisen kuoleman tai jonkun muun menetyksen vuoksi.

Kuoleman kohtaaminen, avioero, muutto, sairaudet ja työttömyys ovat tilanteita jossa elämän tukipilarit usein horjuvat. Erilaiset äkilliset onnettomuudet lähipiirissä tai läheltä piti –tilanteet aiheuttavat myös elämään kriisin.

Kriisissä oleva ja sureva tuntee monenlaisia tunteita ja mielessä liikkuu erilaisia kysymyksiä. Mielen saattaa täyttää ikävä, huoli, järkytys, hämmennys, epätoivo, syyllisyys, pelko, viha tai häpeä. Kaikki tunteet ovat mahdollisia. Kriisin kulku ja surutyö ovat jokaiselle yksilöllisiä ja henkilökohtaisia.

Selviytymisen kannalta on tärkeää, että ajatuksistaan ja tunteistaan voi puhua jollekin turvalliselle ja luotettavalle ihmiselle, useimmiten läheisiltä saatu tuki on korvaamatonta. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista. Seurakunnan työntekijät tarjoavat henkilökohtaista keskusteluapua ja ohjaavat erilaisia ryhmiä, joissa voi puhua ja saada tukea vaikeissa elämäntilanteissa.

Porvoon suomalainen seurakunta järjestää sururyhmiä, joissa läheisensä menettäneet voivat kokoontua keskustelemaan ja läpikäymään menetykseen liittyviä kysymyksiä. Ennen ryhmän alkua ryhmän ohjaajat ovat yhteydessä jokaisen osallistujaan henkilökohtaisesti.

Usein voi olla helpottavaa puhua jonkun täysin ulkopuolisen kanssa. Voit ottaa yhteyttä seurakunnan pappiin tai diakoniatyöntekijään. Päivystävän papin tavoittaa arkisin kello 9-13 puhelinnumerosta 019 661 1212.

simpukka rannalla.

Joka arkipäivä ma-pe klo 9- 13