Aeternitas-kappeli hautausmaan päärakennuksessa

Kappelitila puutuolit riveissä.

Näsinmäentie 5, 06100 50

50

Aeternitas-kappeli on tarkoitettu siunaustilaisuuksille, mutta soveltuu myös muuhun toimintaan.

Kappelin vieressä on kokoontumistila pienille muistotilaisuuksille, sururyhmille tai muille kokouksille.

Samassa rakennuskompleksissa on hautausmaan henkilökunnan sosiaalitilat.

Aeternitas-kappeliin mahtuu 50 henkilöä, mutta tilaa toimii parhaiten 3040 henkilölle.

Vieressä olevassa kokoontumistilassa on kahvinkeittomahdollisuus ja pöytä 12 hengelle.

Sana aeternitas on latinaa ja se tarkoittaa ikuisuutta. Voit lausua sen joko [aiternitas] tai [eternitas], tai siten, mikä vaan parhaiten tuntuu sopivan sinun suuhusi.

Aeternitas-kappelin urut ovat niin sanotut virtuaaliurut ja lisä nykyiseen pilliurkukantaan seurakuntien tiloissa Porvoossa. Urut on ensisijaisesti suunniteltu palvelemaan siunaustilaisuuksissa, mutta ajatus on, että urkuja voitaisiin käyttää myös musiikkitilaisuuksissa, sekä sooloinstrumenttina että yhdessä instrumentalistien ja laulajien kanssa.

Ääni tuotetaan digitaalisesti kaiuttimista, mutta sointi on kopioitu oikeista pilliuruista. Virtuaaliurut koostuvat oikeastaan useista uruista. Aeternitas-kappelin uruilla on ääne kolmesta uruista:

• saksalaiset romanttiset urut (Sauer-urut Lutherkirchessä Chemnitzissä)
  • ranskalaiset romanttiset urut (Cavaillé-Coll-urut St. Etiennessa Ceanissa)
  • barokkiurut (Silbermann-urut Petrikirchessä Freibergissa)

Nämä urut antavat suuret mahdollisuudet soittaa erilaista musiikkia vanhasta musiikista moderniin musiikkiin.

Näsinmäen hautausmaan päärakennus on rakennettu 1984. Päärakennuksessa tehtiin peruskorjaus vuosina 2023-2024. Peruskorjauksen yhteydessä rakennettiin Aeternitas-kappeli. Lue artikkeli uudesta kappelitilasta.

Aeternitas-kappeli vihittiin käyttöö piispa Teemu Laajasalon toimesta 22.4.2024. Lue piispan puhe tilaisuudessa.

Pysäköinti hautausmaalla

Esteetön kulku Esteetön kulku