Lisätietoja hautaustavoista saat hauta-asiaintoimistosta.

Arkkuhautaus

Vainajan siunaus toimitetaan pääsääntöisesti Näsinmäen hautausmaan siunauskappelissa. Arkku on valmiina kappelissa, kun omaiset saapuvat tilaisuuteen, samoin kuin ne kukkalaitteet, jotka omaisten toimesta on pyydetty ennalta toimitettavan siunaustilaisuuteen. Kukat ovat joko kappelin eteistilassa tai pohjakerroksen kukkien säilytystilassa.

Siunaustilaisuuden päätyttyä, kun kappelin vahtimestari avaa ovet, kantajat asettuvat paikalleen ja arkku siirretään saatossa haudalle vahtimestarin ohjauksella.

Omaisten on hyvä etukäteen sopia käytännön järjestelyistä kaikkien niiden kanssa, jotka ovat tekemisissä hautaan siunaamisessa. Mikäli siunaustilaisuudessa on normaalista poikkeavaa ohjelmaa (kukkien lasku kappelissa, musiikkiohjelmaa, puheita jne.) on siitä aikavarauksen yhteydessä ilmoitettava.

Tuhkahautaus

Siunaustilaisuus on tuhkahautauksen yhteydessä samanlainen kuin arkkuhautauksessa. Kukat lasketaan kuitenkin aina kappelissa. Siunaustilaisuuden päättyessä vainajan arkku kukkineen jää kappeliin ja saattoväki poistuu muistotilaisuuteen.

Arkun toimittaa myöhemmin krematorioon hautausjärjestelyistä huolehtinut hautaustoimisto. Porvoolaiset vainajat tuhkataan pääsääntöisesti Helsingin seurakuntayhtymän Honkanummen hautausmaan krematoriossa.

Kukkien vienti (tuhkahautaus)

Saattoväki vie siunaustilaisuuden päätyttyä kappeliin arkun ympärille jääneet kukat joko osaston 34 nimilaattamuurin luo tai hautapaikalle, johon vainajan tuhkat haudataan. Kukkien viennistä voi sopia erikseen myös hautaustoimiston kanssa.

Mikäli tuhkauurnaa ei tulla hautaamaan Näsinmäen hautausmaalle, omaiset voivat ottaa kukat mukaan tai viedä ne osaston 34 nimilaattamuurin luo, muutoin ne hävitetään, ellei muuta etukäteen ole sovittu.

Muuri hautausmaalla, kaupunki taustalla.

Karta som visar murens plats, den ligger cirka hundra meter sydväst om huvudporten till gravgården vid Näsebackavägen 5.

Uurnanlasku

Tuhkauurnan laskua varten on varattava oma aika hauta-asiaintoimistosta. Mikäli pappi halutaan mukaan, on aika varattava kirkkoherranvirastosta. Sovittuna aikana omaiset hautaavat tuhkauurnan ennalta sovittuun paikkaan vahtimestarin ohjauksessa. Tuhkauurna voidaan haudata muistolehtoon, uurnahautaan tai arkkuhautaan.

Kaikki haudat peitetään samana päivänä kun arkku tai uurna on laskettu hautaan. Mikäli uurna on haudattu muistolehtoon, jossa haudataan kahteen kerrokseen ja kysymyksessä on syvempi sija, uurna peitetään ja matalampi sija peitetään kannella.

MuistomerkkiohjeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä