Lapsia Afrikasta.

Seurakunnan ulkomaan työntekijät ja ulkomaiset yhteistyötahot

Mitä ulkomailla työskentelevät kirkon työntekijät tekevät?

Kirkon ulkomaan työntekijät lähtevät yhteistyökirkoihin ja -organisaatioihin aina ulkomailla toimivien kumppaniemme kutsusta. Kun meiltä lähtevän työntekijän ammattitaito kohtaa kumppanin tarpeet, voimme me työn suomalaiset tukijat osallistua kirkon tai muun paikallisen yhteisön rakentamiseen. Lähetystyöntekijä voi toimia monissa eri tehtävissä oman ammattitaitonsa mukaan: pappina, hallinnon tai talouden asiantuntijana, opettajana, tiedottajana tai esimerkiksi kehitysyhteistyössä.

Ulkomaan työntekijämme esittelyssä

Angola

Teija Lievonen työskentelee Afrikassa asemamaanaan Angola. Hän toimii kasvatustyön asiantuntijana Suomen Lähetysseuran lähettämänä. Teijan työalue on eteläinen ja itäinen Afrikka.

"Vapaaehtoiset ja yhteisöllisyys ovat asioita, joista Suomessa kannattaisi ottaa mallia"

Lue Teijan uutiskirje 3-2023 tästä: Kirje

Japani

Tiina Latva-Rasku tekee Suomesta käsin Japaniin suuntautuvaa tavoittavaa ja seurakuntiin ohjaavaa Internet-työtä Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (SLEY) palveluksessa. Hän vastailee japanilaisten kysymyksiin kristinuskosta, mainostaa seurakuntien tapahtumia ja toimii Japanin pienten kirkkojen teknisenä tukihenkilönä. Myös nuoria tavoittava sivusto on Tiina Latva-Raskun työn alla.

”Internet-työssä pyrin tarjoamaan ensikosketuksen kristinuskoon ja madaltamaan kynnystä seurakuntaan ja Raamatun lukemiseen.”

Lue Tiinan kirje 1-2023 tästä: KirjeLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Thaimaa

Olli Pitkäsen työ Thaimaassa loppui vuoden 2023 lopussa. Hän toimi Aasiassa Suomen Lähetysseuran Mekongin alueen ja Nepalin aluepäällikkönä asemapaikkanaan Thaimaan Bangkok. Aluepäällikön tehtäviin kuului vastata alueen kumppanuusyhteistyöstä, työn kokonaissuunnittelusta, seurannasta ja raportoinnista. Alueilla tehdään seurakunta- ja diakoniatyötä, kielenkäännöstyötä ja työtä vähemmistöjen oikeuksien puolesta.

”Lähetystyö tekee maailmasta paremman. Apu menee perille, ihmisoikeudet lisääntyvät ja vapaus lisääntyy.”

Lue Ollin ja Lean uutiskirje maaliskuulta 2023: KirjeLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lue Ollin blogikirjoitus, jossa hän käsittelee pakolaisuutta Ukrainan tilanteen, oman äitinsa evakkouden ja työssään kohtaamiensa ihmisten kautta: Olli Pitkäsen blogi (pääset blogiin klikkaamalla tästä)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kreikka

Faisal ja Bella Masih lähtivät syksyllä 2018 Kreikkaan työskentelemään turvapaikanhakijoiden parissa Lähetysyhdistys Kylväjän lähettämänä. He auttavat Keski-Aasiasta Eurooppaan tulleita ihmisiä. Monet tulijoista ovat paenneet väkivaltaa ja työttömyyttä. Masiheilla on poika Josh.

"Jumala avaa ihmisten silmät, ja he saavat tietää totuuden Jeesuksesta ja hänen rakkaudestaan kaikkia ihmisiä kohtaan."

Katso Masihien joulutervehdysvideo 2022: JouluvideoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Itävalta

Erja Tillgren lähti vuoden 2022 alussa lähetystyöntekijäksi MediaWorksin palvelukseen kolmen vuoden kaudelle 2022-2024. Erja työskentelee mediastrategin tehtävissä, luo digialustoja ja toimii kouluttajana ja kehittäjänä. Työnantaja Suomessa on Medialähetys Sanansaattajat ja asemapaikka Wien.

Lue Erjan lähettikirje 3-2022 tästä: KirjeLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Kuuntele podcast, jossa Erja kertoo tiestään lähetystyöntekijäksi Wieniin: Podcast

Suomen merimieskirkko

Porvoon suomalainen seurakunta tukee Haminan Merimieskirkkoa. Suomen Merimieskirkko ry toimii yhteistyössä Suomen evankelisluterilaisen kirkon kanssa ja vastaa . Merimieskirkot ovat merenkulkijoiden, ulkomailla asuvien ja liikkuvien suomalaisten suuressa suosiossa. Heidän lisäkseen Merimieskirkon palveluita käyttävät mm. rekkakuskit, opiskelijat, au pairit ja interrailaajat.

Medialähetystyö

Seurakuntamme nimikko- eli tukikohteena on vuoden 2004 alusta lähtien ollut mediatyö, johon osallistumme Medialähetys Sanansaattajien kautta. Tuemme kristillisten radio-ohjelmien tekemistä Indonesiassa. Alueella lähetetään jaavan- ja indonesiankielisiä Toivoa naisille -ohjelmia sekä Balilla kuultavaa indonesiankielistä kontaktiohjelmaa Rukoillaan yhdessä.

Toivoa naisille -työtä Indonesiassa käsittelevä uutinen: Toivoa naisille -työLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tutustu lisää Sansan Indonesiassa tekemään työhön: Työ IndonesiassaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Nuorisotyön kummikohde

Seurakunnan nuorisotyö tukee Lasten pankkia ja Malawissa sairaanhoitajaksi käyvää nuorta. Lasten Pankki edistää lasten oikeuksien toteutumista ympäri maailmaa. Sen tehtävä on poistaa esteitä lasten koulunkäynnin tieltä ja luoda turvaa arkeen.

Nuorisotyö maksaa malawilaisen sairaanhoitajaksi opiskelevan John Mbwezan  koulumaksun ja lahjoittaa Lasten Pankille ”Taivaallinen torstai” -nuorenillassa pidettävän Kuppilan myynnin tuoton. Lisäksi nuorisotyö tukee Lasten Pankkia osallistumalla seurakunnan myyjäisiin ja pitämällä päämessujen kirkkokahveja.

kappalainen
Porvoon suomalainen seurakunta