Oppilas koululuokassa.

Lähetystyö

"Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni…” Matt.28:19-20

Lähetystyö perustuu lähetyskäskyyn: se on ilosanoman eteenpäin viemistä, auttamista ja rukoilemista. Se on myös avain toisten kulttuurien ja erilaisten ihmisten ymmärtämiseen.

Porvoon suomalaisella seurakunnalla  on nimikkolähettejä useissa eri maissa. Heidän työtään tuetaan useiden lähetysjärjestöjen kautta kolehtivaroin, talousarvioavustuksilla sekä lähetyspiirien, myyjäisten ja kirkkokahvien tuotoilla.

Seurakuntamme ystävyysseurakunnat

Porvoon suomalainen seurakunta on osa maailmanlaajuista kirkkoa. Kansainvälistä vastuutaan seurakunta kantaa lähetystyön ja kansainvälisen diakoniatyön kautta. Yhteydet ystävyysseurakuntiin ulkomailla ovat tärkeä osa tärkeä osa tätä toimintaa.

Viljandin Jaanin seurakunta

Viljandin Jaanin seurakunta sijaitsee Viljandissa eteläisessä Virossa, jonne porvoolaisilla on ollut siteitä jo yli 40 vuoden ajan. Seurakunta oli lakkautettuna neuvostovallan aikana ja sen keskiaikainen kirkko toimi tuolloin varastona ja pääsi hoitamattomana rappeutumaan  käyttökelvottomaan kuntoon.  Kirkollisen elämän vapautuessa 1980-luvun lopulla seurakunta päätettiin perustaa uudelleen ja kirkko kunnostettiin. Viljandin kirkko otettiin käyttöön vuonna 1992. Nykyään seurakunnan jäsenmäärä on n. 2000 henkeä ja kirkkoherrana toimii Marko Tiitus.

Deak Térin seurakunta

Deák Térin seurakunta Unkarin pääkaupungissa Budapestissä, ydinkeskustan Deák-aukion laidalla.  Seurakunta perustettiin 1700-luvun lopulla ja kirkko vihittiin käyttöön helluntaina 1811.  Unkarin 10 miljoonasta asukkaasta vain 3 prosenttia kuuluu luterilaiseen kirkkoon.  Vähemmistökirkkona luterilaisilla on kuitenkin hyvin näkyvä asema. Jäseniä seurakunnalla on n. 2000 henkeä ja kirkkoherrana toimii Gábor Smidéliusz. Unkarilaiseen tapaan myös Deák Térin seurakunnalla on tiloissaan oma koulu.

Kuuntele Millä mitalla? - podcast

Lahjoita seurakuntamme Yhteisvastuukeräykseen.