Seurakunnat kutsuvat kaikki porvoolaiset ekopaastoamaan: ”Pienillä arjen teoilla on merkitystä”

Kirkon vuosittainen kampanja, Ekopaasto, alkaa keskiviikkona 22.2. ja jatkuu pääsiäiseen asti. Myös Porvoon evankelis-luterilaiset seurakunnat ovat mukana kampanjassa ja kutsuvat kaikki porvoolaiset ekopaastoamaan.

Sitaatti_Faehnle_Neliö.png

Ekopaasto on evankelis-luterilaisen kirkon paastokampanja, joka tarjoaa uuden näkökulman perinteiseen paastoon. Ekopaasto tuo esiin ympäristöstä huolehtimisen, kohtuullisuuden ja kestävän elämäntavan. Vuoden 2023 Ekopaaston teemana on ”Arjen tekoja, toivon sanoja.” Tänä vuonna kampanjassa korostetaan toivoa ja yhteisöllisyyttä.

– Kampanjalla haluamme nostaa esille, että pienillä teoilla arjessa on merkitystä. Viestimme myös toivosta, vaikka ympäristön tila maailmalla huolestuttaa, kertoo Elisabeth Bariskin, diakonian työntekijä Porvoon suomalaisessa seurakunnassa ja Porvoon seurakuntayhtymän ympäristötyöryhmän jäsen.

Kampanja näkyy etenkin somessa sekä Ekopaaston että Porvoon suomalaisen seurakunnan tileillä ja verkkosivuilla seitsemän viikon ajan. Somessa vinkataan esimerkiksi tapoja, jolla voi säästää energiaa ja jaetaan toiveikkaita sitaatteja.

Karijärven taidepolku tarjoaa hengähdystauon

Karijärven taidepolku avattiin syksyllä. Polku alkaa vanhalta Karikselta. Rantaa pitkin edestakaisin kulkevan polun pituus on alle kilometrin ja rasteja on kymmenen. Rastit ovat samalla QR-koodeja, joita valokuvaamalla saa esiin valokuvia, musiikkia ja tekstiä. Taidepolku tarjoaa poikkitaiteellisen elämyksen ja tavan hiljentyä myös ekopaastoon.

Taizé-henkinen messu kynttilöiden valossa Porvoon tuomiokirkossa Earth Hour -hetken aikana

Ekopaastoa voi myös viettää osallistumalla tapahtumiin. Osana Ekopaastokampanjaa Porvoon seurakunnat osallistuvat Earth Hour:iin lauantaina 25.3. klo 20.30–21.30. Silloin sammutetaan sekä Porvoon tuomiokirkon että Porvoon seurakuntakodin julkisivuvalaistus.

Samaan aikaan järjestetään kynttilöiden valossa Taizé-henkinen messu Porvoon tuomiokirkossa. Messu on kaksikielinen ja tehdään yhteistyössä Borgå svenska domkyrkoförsamlingin kanssa.

Lauantaina 4.3. klo 10–14 Borgå svenska domkyrkoförsamling järjestää Lapsitavaroiden kirpputorin Tuomiorovastin pappilassa. Osoite on Suomenkyläntie 6. Tervetuloa tekemään edullisia ja ympäristöystävällisiä ostoksia.

Miten diakoniatyöntekijä ekopaastoaa, Elisabeth Bariskin?

– Itse yritän suunnitella ruokia etukäteen, ettei syntyisi ruokahävikkiä. Asun maalla, joten minulla on auto. Mutta yritän suunnitella ja yhdistää matkoja, ettei tulisi turhaa ajamista. Pidän myös päiviä, jolloin en käytä autoa lainkaan, kertoo Elisabeth Bariskin.

– Vaatehankinnoissa mietin, tarvitsenko todella tämän vaatteen tai onko minulla jo vastaava, sopiva vaate kotona. Jos jotakin hankin, yritän valita niin, että se sopisi jo olemassa olevien vaatteiden kanssa yhteen. Yritän myös ostaa läheltä, sanoo Bariskin, ja samalla toteaa, ettei aina onnistu.

– Varsinkin kiireessä tulee tehtyä huonoja valintoja. Mutta pitää myös olla armollinen itseään kohtaan.  Jokainen voi vaikuttaa asioihin tekemällä muutoksia omassa elämässä ja lähiympäristössä. Muutosten ei tarvitse olla suuria, sillä pienelläkin muutoksella muutat maailmaa, Bariskin lopettaa.

Linkit

Lisätietoja: