”Meille erilaisuus on rikkaus” – Peace Café tuo ihmiset yhteen

2023-12-02 06:40:00.0, Eija Quinlan

Hyvää etnistä ruokaa ja ruokailijoita, lämmin tunnelma.

Porvoon seurakuntakodin juhlasalissa kokoontuva Rauhankahvila Peace Café on kohtaamispaikka eri maista ja kulttuureista tuleville. Se on monelle maahanmuuttajataustaiselle tärkeä paikka tutustua uusiin ihmisiin.

Tarjolla on hyvää seuraa, syötävää ja kohtaamisia rennossa ja kansainvälisessä ilmapiirissä. Maksuttoman ruuan ja juoman tarjoavat tilaisuuden järjestäjät Porvoon suomalainen seurakunta ja Borgå svenska domkyrkoförsamling.

Mistä tällainen idea on saanut alkunsa, pastori Juhana Sihvo?

– Peace Café eli Rauhankahvila syntyi vuoden 2015 turvapaikanhakija-aallon jälkimainingeissa. Porvoossa sijainneiden vastaanottokeskusyksiköiden asukkaat tottuivat alusta asti kokoontumaan sekä omiinsa että seurakunnan järjestämiin tapaamisiin seurakuntakodilla. Vuonna 2016 seurakunnat kehittivät ja konseptoivat kokoontumisten pohjalta Peace Cafén.

Monikulttuurisuuden edistäjä

Tällaisia monikulttuurisia kohtaamispaikkoja tarvitaan.

– On tarpeen järjestää tilaisuuksia maahanmuuttajien ja pidempään Suomessa eläneiden kohtaamisiin. Rauhankahvilassa on aina tarjolla ruokaa, josta suuren osan ovat maahanmuuttajat valmistaneet.

– Vaikka Rauhankahvila on matalan kynnyksen toimintaa, jossa ei ole varsinaista uskonnon harjoitusta, tutustuttaa se maahanmuuttajia seurakunnan työntekijöihin ja vapaaehtoisiin ja voi olla jollekin polku syvempään seurakuntayhteyteen, Sihvo kertoo.

Peace Café’ssa on rento ja kansainvälinen tunnelma. Siellä on tarjolla etnisiä ruokalajeja ja hyvää seuraa. Kuva: Joni Villanen.

Suosittu yhteisöllinen tapahtuma

Tilaisuudet ovat pastori Sihvon mukaan olleet varsin suosittuja.

– Osallistujamäärä on pysytellyt vuosien varrella sadan tuntumassa. Osallistujat antavat kiitosta kahvilan järjestämisestä. Kiitollisuus näkyy myös siinä, että ihmiset tulevat aina uudestaan.

Kansainvälisyys ja ilo keskiössä

Kansainvälisen illan kieliä ovat muun muassa suomi, ruotsi, englanti, ukraina ja arabia. Pastori Hanna Eisentraut-Söderströmin mukaan Peace Caféssa on hyvin välitön tunnelma.

Puhumme monia eri kieliä, joskus jopa samassa lauseessa. Laulamme joka kerta yhteislauluja, useimmiten englanniksi, mutta myös muilla kielillä. Syömme yhdessä ja nauramme paljon. Kahvilassa on yleensä paljon lapsiperheitä mukana, pastori Eisentraut-Söderström kertoo.

Uskon, että Peace Caféssa rakennamme tulevaisuuden maailmaa.

– Haluamme että ihmiset tuntevat että he voivat olla oma itsensä kahvilassa. He saavat puhua omaa kieltään ja pukeutua kulttuuriensa mukaisesti. Meille erilaisuus on rikkaus. Uskon, että Peace Caféssa rakennamme tulevaisuuden maailmaa. Tulevaisuuden maailmassa kielet, kulttuurit ja uskonnot elävät rinnakkain.

Syyskauden 2023 viimeinen Rauhankahvila on lauantaina 16.12. klo 16.00-18.00 seurakuntakodilla.

Kuvat: Joni Villanen

Lue Poijun näköislehti täältä.