Porvoon tuomiokirkko loistaa jouluna toivon majakkana

Porvoon tuomiokirkko valaistaan jo toisen kerran valoteoksella, jonka on suunnitellut raumalainen tuottaja Mikko Kiviharju, yrityksestä Mixa. Porvoon seurakunnat toteuttavat teokseen äänimaiseman, joka on kuultavissa autoradion tai älypuhelimen kautta.

Porvoon maisema yölla, joenranta ja kauniit valot, tuomikirkko värjätty valoilla vaaleanpunaiseksi.

Päivitys 28.12 - katso video valoteoksesta

Katso alla video vuoden 2020 valoteoksesta. Videon on tuottanut Niko Laurila.

YouTube-video

Tänä vuonna myös videoteos

Kirkko loistaa kaupunkiin illoittain vaihtuvassa teemavärissä. Kirkon joenpuoleiseen päätyyn heijastetaan kirkkoa varten luotu videoteos Himmeli. Teos ei tarjoile katsojalleen selkeää teemaa, vaan jokainen katsoja löytää siitä oman sanomansa ja merkityksensä, Himmeli vaihtaa jatkuvasti muotoaan eikä esiinny kahta kertaa samassa muodossa. Kiviharju on suunnitellut videoteoksen toteutettavaksi yhdessä taiteilija Niko Tiaisen kanssa.

Valoteoksen teemana kunnioitus, rakkaus ja toivo

Teemana teokselle on tänä vuonna kunnioitus, rakkaus ja toivo, jotka tulevat Kiviharjun mukaan lähelle kirkon sanoman kolmea perinteistä avainsanaa uskoa, toivoa ja rakkautta.

─ Kirkko loistaa toivon majakkana pimeyden keskellä saatellen tämän vuoden hiljalleen päätökseensä, kuvailee Mikko Kiviharju.

Seurakuntien kanttoreiden luoma musiikki täydentää elämyksen

Kokonaisuuden täydentää Porvoon seurakuntien toteuttama äänimaisema, joka on kuunneltavissa tilaisuuden ajan sähköisessä muodossa. Tällä tavalla rauhoitamme kirkon pihan hiljaisuuteen.

Voit kuunnella joko FM-taajuudelta esimerkiksi autoradiosta tai verkon kautta älypuhelimeltasi. Halutessasi voit siis nauttia valoteoksesta ja musiikista turvallisesti autostasi.

Tämän tiedotteen lopussa voit tutustua äänimaiseman kappaleisiin.

Valoteoksen täydentävää äänimaisemaa pääset kuulemaan 97,3 mHz FM-taajudelta sekä tämän linkin takana, YouTube avautuu.

Sisävalot päällä kirkossa koko jouluyön

Kirkko on valaistu samalla teemalla myös sisältä - ikkunoista loistaa rakkauden, kunnioituksen ja toivon valo.

Jouluaattoyönä kirkon valot palavat sisällä koko yön. Näin Porvoo yhtyy monen muiden seurakuntien kanssa kampanjaan, jossa kirkkojen valot ovat päällä läpi jouluyön, toivon ja rauhan merkkinä. Kampanjan idea on lähtenyt liikkeelle Punkaharjulta, ja tieto ideasta levisi nopeasti seurakunnasta toiseen ja pian mukana oli jo kymmeniä kirkkoja ympäri maata. Kirkon lamput palavat jouluyönä esimerkiksi Helsingissä, Vaasassa ja Kemiönsaaressa.

Taustana kampanjalle on, että seurakunnat ympäri Suomea valmistautuvat jouluun hyvin poikkeuksellisissa tunnelmissa: kirkkojen ovet ovat kiinni ja joulunajan tapahtumia perutaan ja siirretään verkkoon. Punkaharjun kappeliseurakunnasta liikkeelle lähtenyt oivallus kuitenkin luo valoa tähänkin jouluun.

Porvoon tuomiokirkon valoteos loistaa neljä iltaa jouluna – huomioidaan turvavälejä vierailtaessa Kirkonmäellä

Porvoossa valoa on sitä enemmänkin, koska Porvoon tuomiokirkko valaistaan 23.-26.12. aikavälillä 17.00 - 23.00. Porvoolaisille on siis runsaasti aikaa nauttia valoteoksesta. Vierailtaessa kirkon pihamaalla pidetään luonnollisesti turvavälejä, sekä käytetään ruuhkan syntyessä maskeja. Oiva katselupaikka teokselle avautuu myös Näsinmäeltä.

Lyhyesti

• Mitä: Porvoon tuomiokirkko on valaistu ulkoa- ja sisältä, valoteos Toivon Majakka
  • Milloin: 23.12 - 26.12 klo 17-23
  • Kuka: Mikko Kiviharju yhteistyössä Porvoon ev.lut. seurakuntien kanssa
  • Ääni: Valoteoksen täydentävä äänimaisema pääset kuulemaan 97,3 mHz FM-taajudesta sekä tämän linkin takana, YouTube avautuu.

Äänimaiseman kappaleet ja muusikot

Johann Pachelbel: Wie schön leuchtet der Morgenstern