Seitsemän askelta rakkauteen - tanssitaideteos

su 7.4. klo 18.00
musta-asuinen tanssija kirkkosalissa. lattia on harmaata laattaa ja seinät valkoiseksi maalatut. taustalla näkyy maljakossa punaisia ruusuja.

Gammelbackan seurakuntakeskuksen kirkkosali

Seitsemän askelta rakkauteen - Sibelius, Madetoja, Pärt, Kuusi, Kuoleman puutarha, Pysäytetyt hetket ja nainen joka rakastaa. Tanssitaiteilija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström vierailee Porvoossa Gammelbackan seurakuntakeskuksen kirkkosalissa.

Seitsemän askelta rakkauteen -tanssitaideteos koostuu seitsemästä kohtauksesta, joiden keskiössä on ihminen, joka on sekä nainen että taiteilija. Jokainen askel on kuin pienostarina, jossa näyttäytyy naisen monet kasvot. Se kysyy hiljaa, onko kuitenkin olemassa jotain yksilöä suurempaa ja jos, johtaako se askelia kohti pyhää?

Tämä kokoamateos sai ensi-iltansa tässä muodossa Oulun tuomiokirkon Vanhan kappelin 100 -vuotisjuhla viikolla marraskuussa 2023. Tämän teoksen kolme viimeistä askelta on pienoisteos Pysäytetyt hetket, joka syntyi Turun tuomiokirkon sekä Turun kirjamessujen tilausteoksena syksyllä 2023. Teosta esitetään kiertueena keväällä 2024 mm Joensuun kirkossa, Helsingin Diakonissalaitoksen kirkossa ja nyt Porvoossa Kolme pysäytettyä hetkeä; Toivo, Rakkaus ja Usko kuvaavat taiteen luomisen riemua, rakkauden käsittämättömyyttä sekä uskon monisärmäisyyttä.

Mikä nainen on näissä pienissä hetkissä? Hän on taiteilija, tekijä, uuden synnyttäjä, mutta ennen kaikkea sielu ja lihallinen olento, ihminen tämän kaiken takana. Louhensalo-Lindström jatkaa aiemmista tanssiteoksistaan tuttua tematiikkaa julkisen ja yksityisen ihmisen välillä klassisen baletin sekä tanssiteatterin liikekielellä.

Vahva luomisen tarve, toimijuus ja osallisuuden palo ovat voimakkaasti läsnä kuten myös oman aikansa rajallisuuden tiedostaminen kehon rajojen tullessa vastaan.

Seitsemän askelta kuljettaa katsojaa mukanaan kokemaan hetken, joka pysähtyy. Lopussa jäljellä on uhmakas Toivo, vaativa Rakkaus ja luopuva Usko, joiden sisällä on koko hetkeen pysäytetty elämä.

Teoksen musiikkina kuullaan kooste mm. Leevi Madetojaa, Jean Sibeliusta, Hildegard von Bingeniläistä, sekä Arvo Pärtiä.

Teoksen on harjoittanut ja osin koreografioinut tanssitaitelija Marie-Pierre Genovese. Teoksen puvustus on pukutaitelija Outi Räsäsen käsialaa.

Teoksen kesto on noin 50 minuuttia.

Vapaa pääsy, ohjelma 5€ Yhteisvastuukeräyksen hyväksi

• Lähetys- ja avustustyö Lähetys- ja avustustyö