Joki aamun sarastuksessa

Tee-se-itse kodin siunaus

Tällä ohjeella voit helposti pitää pienen ja kauniin hetken, jossa pyydetään Jumalan siunausta uuden kodin elämään. Tämä on helppo toteuttaa niin yksin kuin läheisten kanssa vaikkapa tupaantulijaisten yhteydessä. Jos haluat papin siunaamaan kotisi, se onnistuu helposti tämän linkin kautta.

Tarvitset hetkeen ainoastaan kynttilän ja tulitikut sekä musiikkia varten joko kaiuttimen tai soittajan.

1. Laula tai kuuntele alkuun jokin itsellesi tai kotiisi liittyvä merkityksellinen kappale.

Virsien puolella hyviä vaihtoehtoja ovat 471 Hyvä Jumala, kiitän kodista tai 492 Ystävä sä lapsien, joiden nuotit ja sanat löydät sivustolta www.virsikirja.fi. Ensimmäinen löytyy myös Samuli Edelmannin tulkitsemana esimerkiksi Spotifystä tästä linkistä ja jälkimmäinen tästä linkistä.

2. Sytytä kynttilä

Voit sytyttämisen yhteydessä sanoa sanat: "Kaikkivaltias Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki, ole minun/meidän kanssamme tämä pieni hetki."

3. Lue Raamatunteksti

Voit lukea yhden tai useamman Raamatuntekstin, joka liittyy tilanteeseen. Hyviä vaihtoehtoja ovat muun muassa nämä:

Ps. 91:1–2, 4, 9 Se, joka asuu Korkeimman suojassa ja yöpyy Kaikkivaltiaan varjossa, sanoo näin: »Sinä, Herra, olet linnani ja turvapaikkani. Jumalani, sinuun minä turvaan.» Herra levittää siipensä yllesi, ja sinä olet turvassa niiden alla. Hänen uskollisuutensa on sinulle muuri ja kilpi. Sinun turvanasi on Herra, sinun kotisi on Korkeimman suojassa.

Ps. 127:1–2 Jos Herra ei taloa rakenna, turhaan näkevät rakentajat vaivaa. Jos Herra ei kaupunkia vartioi, turhaan vartija valvoo. Turhaan te nousette varhain, turhaan valvotte myöhään ja raadatte leipänne tähden. Yhtä lailla Herra antaa omilleen, vaikka he nukkuisivat.

Room: 12:10-18 Rakastakaa toisianne kuin sisarukset ja kilpailkaa siitä, kuka kunnioittaa toisia eniten. Ahkeroikaa, älkää laiskotelko. Olkaa tulisieluisia Herran palvelijoita. Toivokaa ja iloitkaa, kestäkää vaikeuksia ja rukoilkaa sinnikkäästi. Tukekaa niitä pyhiä Kristuksen seuraajia, jotka ovat tuen tarpeessa; olkaa vieraanvaraisia. Siunatkaa niitä, jotka vainoavat teitä. Siunatkaa älkääkä kirotko. Iloitkaa iloitsevien kanssa ja itkekää itkevien kanssa.
Olkaa yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina vaan olkaa vaatimattomia. Älkää luottako vain omaan järkeenne.
Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on kaikkien mielestä hyvää.

Hepr. 13:2 Älkää unohtako osoittaa vieraanvaraisuutta, sillä jotkut ovat yösijan antaessaan tulleet majoittaneeksi enkeleitä.

Luuk. 10:38–42 Jeesus vaelsi eteenpäin opetuslastensa kanssa ja tuli erääseen kylään. Siellä muuan nainen, jonka nimi oli Martta, otti hänet vieraakseen. Martalla oli sisar, Maria. Tämä asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettaan. Martalla oli kädet täynnä työtä vieraita palvellessaan, ja siksi hän tuli sanomaan: »Herra, etkö lainkaan välitä siitä, että sisareni jättää kaikki työt minun tehtäväkseni? Sano hänelle, että hän auttaisi minua.» Mutta Herra vastasi: »Martta, Martta, sinä huolehdit ja hätäilet niin monista asioista. Vain yksi on tarpeen. Maria on valinnut hyvän osan, eikä sitä oteta häneltä pois.»

(4. Jaa muistoja ja toiveita)

Jos vietät hetkeä toisten kanssa, voit tässä kohdassa sanoa muutaman sanasen. Voit esimerkiksi jakaa muistoja, joita edellisessä kodissasi tapahtui tai asioista, joita toivoisi tässä uudessa kodissasi tapahtuvan. Muillakin voi olla kivoja muistoja, joita yhdessä jakaa! Itseksesi tätä hetkeä viettäessäsi voit toki myös muistella ja miettiä näitä asioita.

5. Pyydä Jumalaa siunaamaan kotisi ja rakkaasi

Voit laittaa kätesi ristiin ja rukoilla sanat:

"Jumala olet hyvyydessäsi antanut minulle/meille tämän kodin ja ympärille tärkeitä ihmisiä. Siunaa kotini/kotimme, ja kaikki, jotka täällä yöpyvät ja vierailevat." 

Voit tehdä kädelläsi ilmaan ristinmerkin ja sanoa: 

"Tätä pyydän Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimessä."

Voit lopuksi rukoilla sanat:

Hyvä Jumala. Haluan kiittää sinua tästä kodista. Kiittää siitä, että minulla/meillä on paikka, jossa elää, tehdä työtä, levätä ja olla hiljaa. Suojele minua/meitä hyvyydelläsi, jotta voisin/voisimme tuntea turvaa ja rauhaa ja saada voimia elämään. Luo kotiini/kotiimme perusta, joka kestää koettelemuksissa. Anna kotini/kotimme pysyä avoinna kaikille, jotka lähetät luokseni/luoksemme.

6. Rukoile Isä meidän -rukous

Voit vielä rukoilla Jeesuksen opettaman Isä meidän -rukouksen.

Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.

Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti.  Aamen.

7. Laula tai kuuntele loppuun jokin kappale

Voit lopuksi vielä laulaa tai kuunnella jonkin alussa laulamatta tai kuuntelematta jääneen laulun. Jos haluat jotain spesiaalia, niin voit kokeilla Ville-papin suosittelemaa Bethel Music:in The Blessing -kappaletta, joka löytyy Spotifystä tällä linkillä.

Lopuksi vois sammuttaa kyntilän ja nauttia uuden kodin rauhasta ja rakkaudesta.