Kirkonmäkeä kehitetään aluetta ja kirkkoja kunnioittaen

2023-12-02 06:45:00.0, Eija Quinlan

Piirretty kuvituskuva kirkkomaisema.

Tuomiokirkon alueen kehittämissuunnitelmat etenevät.

– Porvoon tuomiokirkon alueen merkityksellisyys ja alueen kehittäminen on nostettu esiin molempien seurakuntien strategiassa, kirkkoherra Pontus Salmi kertoo.

– Olemme kiinnostuneita kehittämään tuomiokirkon aluetta. Meille tulee erilaisia foorumeita ensi vuoden aikana, joissa voi tuoda esiin mielipiteitään ja ehdotuksia. Visiomme on, että meillä vielä 30 vuodenkin päästä on elinvoimainen alue.

Kirkonmäki porvoolaisten sydämessä

Kehittämistyöryhmän puheenjohtaja Salmi kertoo vuonna 2019 tehdystä kyselystä Facebookin Porvoon Puskaradion välityksellä. Tavoitteena oli löytää haastateltavia, jotka ovat mahdollisimman etäällä kirkon toiminnasta. Saadut vastaukset yllättivät.

– Ideana oli kuulla heitä ja hahmottaa heidän elämänpiiriään ja hengellisyyttään. Haastatteluissa nousi esille tuomiokirkon alueen merkityksellisyys. He kertoivat, etteivät olleet käyneet tilaisuuksissamme, mutta sen sijaan olivat itsenäisesti pohtineet tuomiokirkon alueella omaa elämäänsä.

– Kelttiläisessä hengellisyydessä puhutaan ohuista paikoista, joissa ihminen luontaisesti kokee Luojansa. Se voi olla maisema tai paikka. Lukiessani niitä tarinoita kirkonmäeltä huomasin, miten läheinen ja puhutteleva - ohut paikka - kirkon alue on porvoolaisille.

Kuvassa vasemmalta: Pontus Salmi, Bo-Göran Åstrand ja Mats Lindgård.

Myös viime maaliskuun mediakohu, jolloin Uusimaa-lehdessä kirjoitettiin tuomiokirkon penkkien korvaamisesta, herätti paljon huomiota.

– Uusimaa ei kuulemma ollut koskaan historiansa aikana saanut niin paljon palautetta. Se kertoo, että kirkkoon liittyy suuria tunteita.

Tuomiokirkon alueen kehittämissuunnitelmat etenevät askel askeleelta.

– Lähdemme asteittain liikkeelle. Ensimmäisenä asiana meillä on valtuustoaloite tuomiokirkon asehuoneen kehittämisestä. Edellinen kirkkovaltuusto teki jo päätöksen pikkukirkon muuttamisesta enemmän monitoimitilaksi. Tähän on varattu suunnittelurahaa ensi vuodelle ja toteutukseen seuraavalle. Tarkoituksena on myös miettiä piha-alueen kehittämistä.

Porvoon tuomiokapitulia työryhmässä edustaa piispa Bo-Göran Åstrand.

– Minun näkökulmastani alue on hyvin tärkeä monista syistä. Näen, kun ihmiset tulevat kirkkoon ilonsa ja surunsa kanssa. Turistit liikkuvat innostuneina alueella ja porvoolaiset tulevat konsertteihin ja tapahtumiin. Kun Porvoon hiippakunnassa on pappis- ja diakonian vihkimykset, juhlaväki liikkuu alueella. Usein saan kuulla, kuinka vaikuttuneita he ovat näkemästään.

Millaisia toiveita hiippakunnalla on tämän hiippakunnan pääkirkon ja alueen suhteen?

– Tuomiokirkko, piispantalo ja tuomiokapitulin rakennus muodostavat ainutlaatuisen ja arvokkaan kokonaisuuden paikallisesti ja myös valtakunnallisesti. Tämä on myös hyvin tärkeä alue hiippakunnalle. Porvoon hiippakunta, joka on perustettu kielellisin perustein ja on maantieteellisesti hajanainen, tarvitsee kirkollisen keskustan – ja tämä kokonaisuus palvelee sellaisena. Toivon, että alueen historiallinen perintö säilyy samalla kun alue kehittyy nykypäivään ja vastaa tämän päivän tarpeisiin. Tämä on vaativa kehitysprojekti.

– On tärkeää, että porvoolaiset saavat olla projektissa mukana antamalla ideoita ja mielipiteitä. On myös tärkeää, että kehitysprosessi on avoin. Osallisuus takaa hyvän tuloksen.

Tavoitteena vielä tärkeämpi kokoontumispaikka porvoolaisille

Myös ruotsinkielisen seurakunnan kirkkoherran ja työryhmän jäsenen Mats Lindgårdin mielestä kyseessä on merkittävä kehityshanke.

– Porvoon tuomiokapituli, jolla on edustaja työryhmässä, on nimennyt piispa Bo-Göran Åstrandin osallistumaan työryhmän työhön. Tämä osoittaa, että tuomiokapitulin mielestä tämä on tärkeä kehityshanke. Monilla seurakuntalaisillakin on suuria odotuksia tuomiokirkon alueen kehittämisestä.

Mitkä asiat kehittämistyössä ovat erityisen tärkeitä ruotsalaiselle seurakunnalle?

– Osan mielestä on tärkeintä, että kirkkojen alueesta tehdään viihtyisä ja houkutteleva niin, että alue voi nykyistä suuremmissa määrin muodostua tärkeäksi kokoontumispaikaksi meille porvoolaisille. Toisille ehkä on tärkeintä aloittaa siitä, että pikkukirkosta tehdään monikäyttöinen.

– Pienten lasten vanhemmat pitäisivät tervetulleena, että tuomiokirkon sisätiloista tehdään lapsiystävällisemmät. Työryhmän on tärkeää kuunnella ja ottaa huomioon seurakuntalaisten omat näkemykset tuomiokirkon alueen kehittämisestä sekä nuorten että iäkkäämpien tulisi saada äänensä kuuluviin.

– Kun työryhmän ajatuksista tulee konkreettisempia, otetaan asiantuntijoita mukaan; arkkitehti, kirkkohallitus ja museovirasto. Olen varma, että me yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa päädymme hyviin toimenpide-ehdotuksiin, jotka tekevät tuomiokirkon alueesta monikäyttöisemmän, täydessä kunnioituksessa alueen ja kirkkojen luonnetta kohtaan.

– Meidän ei tarvitse pelätä muutosta, vaan saamme katsoa tulevaan odottaen. Tarvitsemme myös kärsivällisyyttä. Tällaiset hankkeet vievät aikaa.

Lue Poijun näköislehti täältä.