Onko pääsiäiskertomuksen kertominen lapsille eettisesti oikein?

2023-03-28 09:30:00.0

Narsissit ja piirretyt tiput.

Tähän kysymykseen vastasivat seurakunnan kerholaisten vanhemmat sekä pappi ja Lastenkirkko-median päätoimittaja Anita Ahtiainen.

“Tietenkin on.”

“Kummallista, jos ei saisi lapselle kertoa. Tietenkin hänen ikätasonsa huomioiden.”

“Totta kai on.”

”Pääsiäiskertomus on iso osa uskoamme ja kulttuuriamme, joten ehdottomasti siitä kuuluu kertoa lapsille. Lasten on hyvä oppia elämään ilot ja surut. Pääsiäiskertomuksessa ne tulevat hyvin esiin Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta.”

”Riippuu siitä, miten kerrotaan. Ei ole ok, jos tarkoitat uskonnollisia kertomuksia ja kerrot niitä esim. päiväkodissa, koulussa tms. Meillä on uskonnonvapaus lain puitteissa eikä julkisissa paikoissa voida pakottaa ketään kuuntelemaan uskonnollisia tarinoita tms.”

On minun mielestäni. Ei se tarkoita sitä, että asiaa tuputetaan hänelle, vaan kerrotaan tämän uskonnon näkökannasta asiaa.

“On, myös lapsilla on oikeus tietää kristinuskon syvintä sanomaa.”

“On eettistä, koska on uskonnonvapaus oppia omasta ja muiden uskonnosta. Pikemminkin olisi epäeettistä, jos uskonnoista ja niiden juhlapyhistä puhuminen kiellettäisiin.”

“En ole edes ajatellut. Minusta se kuuluu kulttuuriin. Kuolema on yhtä elämää kuin syntyminen.”

”Mielestäni pääsiäisen tapahtumat kuuluvat jo yleissivistykseen eli on oikein.”

”Kyllä lapsen täytyy tietää, miksi pääsiäistä vietetään ja esim. pääsiäiseen liittyvää symboliikkaa.”

Ei oikeastaan mielipidettä, vaan miksipä ei.

”Kyllä lapselle kuuluu kertoa pääsiäisen tapahtumista. Täytyy tutustua ja ymmärtää erilaisia kulttuureja ja juhlapyhiä. Hyvä tietää miksi, mutta ei tuputeta liikaa.”

Vastaukset saimme seurakunnan kerholaisten vanhemmilta.

Pappi ja Lastenkirkko-median päätoimittaja Anita Ahtiainen:

”Aivan upeita nuo vanhempien vastaukset. Ne kertovat hienosti, miten erilaisia näkemyksiä asiasta on. Meidän on osattava elää yhdessä huomioiden vakaumusten erilaisuus.
On hyvä, jos pääsiäisestä puhutaan kotona, oli vanhempien suhde tähän kristilliseen juhlaan myönteinen tai varauksellinen. Näin lapsi saa tietää, mitä omat vanhemmat ajattelevat ja voi peilata sitä siihen, miten muualla asiaa käsitellään

Pääsiäiskertomuksen kertominen on kulttuuriin tutustumista, ei uskonnon harjoittamista. Jos kertomukseen liittyy rukousta ja uskoa edellyttävää eläytymistä, se muuttuu uskonnon harjoittamiseksi. Katsoisin, että on väärin ottaa lapsi tällaiseen mukaan, jos vanhemmat eivät näin halua.

On myös tärkeää, että lapsilla on vapaus olla omaa mieltään. Heitä ei saa manipuloida tai painostaa ajattelemaan tietyllä tavalla. Kristilliseen uskoon kuuluu pohjimmiltaan vapaus.
Pääsiäisen kertomus luo parhaimmillaan luottamusta siihen, että hyvä voittaa pahan. Suurimmalla osalla Suomessa asuvista on myönteisiä kokemuksia kristillisestä pääsiäisestä. Ei himmennetä tarjolla olevaa hyvää, mutta annetaan myös tilaa heille, jotka eivät halua liittyä kristillisen pääsiäisen viettoon.”

Teksti: Merja Forsman

Haluatko lukea lisää Poijun tarinoita? Tai haluatko saada lisää tietoa Porvoon suomalaisen seurakunnan toiminnasta? Ohessa linkkejä:

Kirjoittajat