Neljä erilaista messua – tervetuloa tutustumaan!

2023-03-30 07:46:00.0, Laura Mäkelä

Kollage, jossa kirkollista toimintaa.

Nyt on mistä valita – nimittäin messuista: Porvoon suomalaisessa seurakunnassa vietetään neljää erilaista messua eli jumalanpalvelusta. Niihin ovat lämpimästi tervetulleita kaikki, joita kiinnostaa pyhän kohtaaminen, mitään sisäpiirin tietoa tai osaamista ei tarvita!

Tuomiokirkossa joka sunnuntai tarjolla "kaikki herkut"

Ehtoollinen jaossa.

Sunnuntaisin klo 10 Tuomiokirkossa vietetään messua, jossa on tarjolla ”kaikki herkut”. Liturgia on klassinen ja musiikki rikasta – kiitos urkujen, kuorojen ja kirkkomuusikoiden erilaisten kokoonpanojen ja soitinten.

Messussa ikiaikainen sanoma, kirkon historia ja ihmisen kokemus tässä ja nyt elävät rinnakkain.

Taivaallista valohoitoa – esteetön ja helppo messu sunnuntaisin Gammelbackassa

Sunnuntaisin klo 15 Gammelbackan seurakuntakeskuksessa vietetään uudistunutta kolmen vartin messua nimellä ”Taivaallista valohoitoa”. Messun kaava on ytimekäs ja musiikki vaihtelevaa, virsien lisäksi lauletaan muita hengellisiä lauluja. Myös saarnat ja rukoukset ovat tyyliltään vaihtelevia.

Kynnys kirkkoon on matala, koska tila on esteetön ja siellä on helppoa liikkua vaikka lasten ja rattaiden kanssa. Kerran kuussa messun yhteydessä on myös Valonsäteet-pyhäkoulu perheen pienimmille (19.3., 23.4. ja 21.5.)

Vapaaehtoisten toimittama Valonmessu

Ihmisiä soittamassa ja puhumassa.

Kerran kuussa sunnuntaina Pikkukirkossa vietetään Valonmessua klo 17. Valonmessu on vapaaehtoisten toimittama rento jumalanpalvelus, jossa tärkeässä osassa ovat musiikki ja rukous. Lapsille on oma pyhäkoulu.

Seuraavat Valonmessut ovat 2.4. ja 7.5. Messussa voi vain olla mutta myös tehtäviin saa halutessa ilmoittautua. Myös muissa messuissa seurakuntalaiset ovat mukana toteuttamassa.

Mahdollisuus levätä keskellä viikkoa – Pieni pyhiinvaellus

Kynttilät ja logo jossa teksti, pieni pyhiinvaellus, puolen tunnin messu.

Kerran kuussa keskiviikkona Gammelbackan seurakuntakeskuksessa vietetään iltamessua nimellä ”Pieni Pyhiinvaellus”. Klo 18 alkava messu kestää puoli tuntia ja se sisältää hiljaista rukousta sekä meditatiivista musiikkia, mahdollisuuden levähtää keskellä viikkoa.

Seuraavat iltamessut ovat: 26.4. ja 31.5.

Kaikkia neljää messua yhdistää ainakin kaksi asiaa: ehtoollinen ja kirkkokahvit! Ehtoollinen on erityinen paikka kohdata Jumala sanattomasti. Kirkkokahveilla voi piipahtaa tai viipyä fiiliksen mukaan.

Tule sellaisena kuin olet, tutusta tavasta tai uteliaisuudesta!

Lisää tietoa nettisivuilta, Facebookista ja lehti-ilmoituksista.

Haluatko lukea lisää Poijun tarinoita? Tai haluatko saada lisää tietoa Porvoon suomalaisen seurakunnan toiminnasta? Ohessa linkkejä: