Yhteinen kirkkoneuvosto 24.2.

Kirkonmäen kehitystarpeet selvitetään

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti aloittaa selvityksen Porvoon tuomiokirkon ja tuomiokirkon alueen kehitystarpeista. Päätöksen taustalla on valtuustoaloite syksyltä 2021, jossa 22 valtuutettua haluaa, että Porvoon tuomiokirkossa nostetaan esille tietoja kristinuskosta ja lähetystyöstä eri kielillä.

Aloitteessa todetaan, ett Porvoon tuomiokirkossa vierailee vuosittain 200 000 henkilöä, turisteja sekä Suomesta että ulkomailta, kuten myös omia seurakuntalaisia. Kirkon päätehtävä on julistaa evankeliumia. Siksi aloitteessa ehdotetaan, että tuomiokirkon asehuoneessa on aina esillä tietoa kristinuskosta ja lähetystyöstä eri kielillä sekä suomalaisten ja kansainvälisten kristillisten yhteisöjen yhteystietoja.

Lisäksi halutaan, että asehuoneessa olevan lahjoitusarkun tarkoitus nostetaan esille selvemmin ja eri kielillä.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti 26.8. pyytää lausunnot aloitteen käsittelemistä varten Borgå svenska domkyrkoförsamlingin ja Porvoon suomalaisen seurakunnan seurakuntaneuvostoilta.

Seurakuntaneuvostojen lausunnoissa todetaan, että valtuustoaloitetta tulee tukea. Samalla aloite nähdään osana suurempaa kokonaisuutta, tarvetta kehittää kirkonmäkeä ja tuomiokirkkoa seurakuntien tarpeisiin ja tehdä siitä käyttäjäystävällisempi.

Kirkonmäen kehittäminen on monivivahteista. Kirkossa vierailevat sekä turistit, että seurakuntien jäsenet. Eri tarpeet tulee täyttää, samalla kuin Porvoon tuomiokirkon kulttuurista ja historiallista arvoa ei saa heikentää.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti aloittaa kehitystarpeiden selvityksen virkamiespohjalta. Kun tarpeet selviävät, työ voi jatkua ohjausryhmässä, johon kuuluu myös luottamushenkilöitä.

Sari Mankinen

Gammelbackan seurakuntakeskuksen kattoremontti kilpailutetaan

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti kilpailuttaa Gammelbackan seurakuntakeskuksen kattoremontin.

Jo syksyllä yhteinen kirkkoneuvosto päätti muuttaa talousarviomäärärahoja keskittääkseen varoja Gammelbackan seurakuntakeskuksen vesikaton uusimiseen.

Gammelbackan seurakuntakeskuksen katto on kärsinyt vesivuodoista usean vuoden ajan. Korjauksista huolimatta vesivuotoja ei ole saatu hallintaan. Tämä kasvattaa riskiä, että rakennus vaurioituu ja että tulevaisuudessa syntyy lisää ongelmia.

Laajan vesikaton kuntotarkastuksen sekä sadevesi- ja salaosajärjestelmien huuhteluiden ja kuvauksien jälkeen tarkoituksenmukaisinta on uusia vesikatto kokonaan.

Investointisuunnitelmassa vuodelle 2022 on varattu 200 000 euroa korjaustöihin. Kattoremontti päätettiin kilpailuttaa ja hankinta julkaistaan Hilma-portaalissa.

Krista Eloneva

Karijärven rantasauna peruskorjataan

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti peruskorjauttaa Karijärven kurssikeskuksen rantasaunan.

Rantasauna on rakennettu 1960-luvulla ja on alkuperäisessä kunnossa. Rantasauna tulee remontoida, jotta se täyttäisi nykypäivän vaatimukset jätevesien käsittelylle. Lisäksi lisätään energiatehokkuutta ja parannetaan turvallisuutta uusimalla sähköasennus.

Investointisuunnitelmassa on varattu 95 000 euroa rantasaunan peruskorjaukseen.

Seurakuntayhtymän kiinteistöstrategian mukaisesti itse kurssikeskus on purettu vuonna 2021.

Krista Eloneva

Työterveyspalveluiden tuottaja vaihtuu

Yhteinen kirkkoneuvosto kilpailutti työterveyspalveluiden hankinnan syksyllä 2021. Terveystalo Oy antoi parhaan tarjouksen ja valittiin Porvoon seurakuntayhtymän työterveyspalveluiden tuottajaksi.

Fri Feb 25 10:07:29 EET 2022