"Vapaaehtoiset ja yhteisöllisyys ovat asioita, joista Suomessa kannattaisi ottaa mallia"

Millä mitalla?-podcastin toisessa jaksossa vieraana on Teija Lievonen, kasvatuksen asiantuntija, joka on työskennellyt kaksi vuotta Angolan luterilaisessa kirkossa.

Nainen vuorella, taustalla kaupunki, Angola.

"Sota on vielä monen muistissa, 19 vuotta on tosi vähän aikaa...Muisto elää ja vaikuttaa rauhan tahtoa, pienissäkin asioissa."

Tervetuloa iltateelle Teijan kanssa. Kasvatuksen asiantuntija Teija Lievonen on työskennellyt kaksi vuotta Angolan luterilaisessa kirkossa. Hänet on otettu kirkossa ja maassa lämpimästi vastaan. Erityisesti kirkon avustustyön ansiosta ihmisillä on myönteinen kuva luterilaisesta kirkosta. Teijan kanssa teellä on Juhana Sihvo.

• Tarvitaanko suomalaisia työntekijöitä Angolan luterilaisessa kirkossa?
  • Mitä me voimme oppia pieneltä mutta vireältä angolalaiselta kirkolta?

Angolalla on kivinen historia, mutta toivottavasti sitäkin valoisampi tulevaisuus. Vuosikymmeniä pitkä sotien jakso päättyi maassa vuonna 2002. Nyt ihmisillä on vahva tahto rakentaa ja ylläpitää rauhaa.

Kirkko ei ole varakas ja se tarvitsee lisää koulutettuja vapaaehtoisia ja työntekijöitä. Tässä rakennusvaiheessa lähetystyöntekijöillä on oma tärkeä roolinsa. Kirkon tulevaisuus näyttää hyvältä, koska toiminnassa on mukana innokkaita vapaaehtoisia ja paljon lapsia ja nuoria. Seurakuntien vahva yhteisöllisyys on tehnyt vaikutuksen Teijaan.

Vapaaehtoiset ja yhteisöllisyys ovat asioita, joista Suomessa kannattaisi ottaa mallia.

Mon May 31 10:20:56 EEST 2021