Poikkeustilannetiedote (päivitetty 5.8.2020)

Porvoon seurakunnat ja seurakuntayhtymä pyrkivät ennaltaehkäisemään koronaviruksen leviämistä omalta osaltaan. Seurakunnat huolehtivat ihmisten hengellisistä ja henkisistä tarpeista poikkeuksellisinakin aikoina.

Tiedotamme koronavirusepidemian aiheuttamista aukioloaikamuutoksista ja peruutuksista

Poikkeustilannetiedote (päivitetty 5.8.2020)

Pyrimme myös turvaamaan henkilöstömme terveenä pysymisen, jotta voimme kaikissa tilanteissa huolehtia lakisääteisistä tehtävistämme.

Noudatamme valtiovallan ja evankelis-luterilaisen kirkon ohjeistuksia toiminnassamme. Piispojen viimeisimmät ohjeistukset toivat muutoksia mm. jumalanpalveluksiin sekä kirkollisten toimitusten ja muiden tilaisuuksien järjestämisessä seuraavasti:

Jumalanpalvelukset ja muut kirkolliset toimitukset kirkoissa ja kappeleissa
Jumalanpalveluksiin voi 1.6.2020 alkaen osallistua yli 50 henkilöä edellyttäen, että niissä noudatetaan viranomaisohjeita tilaisuuksien turvallisesta järjestämisestä, 1-2 metrin turvavälit huomioiden.

Enimmäisosallistujamäärä on 500 henkilöä, tässä kuitenkin huomioidaan tilojen tuomat rajoitukset Porvoossa seuraavasti:

Porvoon tuomiokirkko, enimmäisosallistujamäärä 170 henkilöä

• istumapaikat joka toisella penkkirivillä, istumapaikat merkitään
  • sisäänkäynti vain Pikkukirkon puoleisesta ovesta, pääsy kirkkoon n. 20 minuuttia ennen tilaisuutta

Pikkukirkko, enimmäishenkilömäärä 70

• istumapaikat joka toisella penkkirivillä, istumapaikat merkitään

Näsinmäen siunauskappeli, enimmäishenkilömäärä 45

• istumapaikat väljästi limittäin

Gammelbackan seurakuntakeskuksen kirkkosali, enimmäishenkilömäärä 40

• istumapaikat sijoitettu turvavälein

Porvoon suomalaisen seurakunnan ja Borgå svenska domkyrkoförsamlingin sunnuntain jumalanpalvelukset striimataan YouTubeen juhannussunnuntaina 21.6.2020. Muut kesäajan jumalanpalvelusten striimaukset ovat kesätauolla.

Porvoon tuomiokirkko on avoinna yleisölle 1.6.2020 alkaen seuraavasti

maanantai-perjantai klo 10-18
lauantai klo 10-14
sunnuntai ja pyhäpäivät klo 14-17

Huomioittehan että, kirkolliset toimitukset ja tilaisuudet (vihkimiset, konfirmaatiot jne.) voivat rajoittaa aukioloaikoja yleisölle.

Seurakuntayhtymän tiloissa pidettävät yhdistysten ja järjestöjen varaamat tilaisuudet ja kokoukset on toistaiseksi peruttu. Seurakuntayhtymän tiloja voi toistaiseksi käyttää ja vuokrata vain kirkollisten toimitusten ja niiden yhteydessä vietettävien tilaisuuksien pitämiseen.

Seurakuntalaisten käytössä kirkollisten toimitusten (kaste, muistotilaisuus, häät sekä konfirmaatiojuhlat) jälkeen pidettäville tilaisuuksille on tällä hetkellä käytettävissä seuraavat tilat:

• Tuomiorovastin pappila, enimmäishenkilömäärä 30
  • Suomalaisen seurakuntakodin juhlasali, enimmäishenkilömäärä 50
  • Ruotsalaisen seurakuntakodin juhlasali, enimmäishenkilömäärä 40
  • Gammelbackan seurakuntakeskuksen aulatila, enimmäishenkilömäärä 20

Tilat toimivat omatoimiperiaatteella. Tiloihin voi itse tuoda haluamansa tarjoilun. Tarkemmat tiedot ja ohjeistukset saa kirkkoherranvirastosta, josta tilojen varaus myös tehdään.

Toimituksen jälkeen perheen järjestämä kaste- tai hääjuhla tai muistotilaisuus on yksityistilaisuus. Vastuu yksityisen tilaisuuden toteutuksesta on sen järjestäjällä ja siellä on noudatettava tilaa koskevia ohjeistuksia ja henkilömäärärajoitteita.

Tilavaraukset kirkollisiin toimituksiin tehdään oman seurakunnan kirkkoherranvirastossa.
Kirkkoherranvirastot sekä hauta-asiaintoimisto palvelevat edelleen pääsääntöisesti puhelimitse ja sähköpostitse:

Kirkkoherranvirasto (Porvoon suomalainen seurakunta):
kirkkoherranvirasto.porvoo@evl.fi ja p. 019 6611 213 tai 019 6611 215

Pastorskansliet (Borgå svenska domkyrkoförsamling)
borga.domkyrkoforsamling@evl.fi, (019) 661 1224, (019) 661 1223

Hauta-asiain toimisto:
hautauspalvelut.porvoo@evl.fi tai p. 019 6611 203 ja 019 6611 25

Porvoon suomalaisen seurakunnan diakoniatyö antaa keskusteluapua puhelimitse arkisin klo 9-16 numerossa 019 6611 231. Diakonia-avustusasioita hoidetaan tiistaisin kello 10-14, puh. 019 6611 231.
Päivystävän papin tavoitat arkisin klo 9-13 numerossa 019 6611212.

Porvoon Perheneuvonta tarjoaa ammatillista apua myös poikkeusaikana: palvelu on maksutonta ja avointa kaikille kirkon jäsenyydestä tai perhemuodosta riippumatta. Soita ajanvarausnumeroon 019 66 11 315, ma - ke klo 10-12. Muina aikoina voit jättää viestin ja asiaan palataan pikimmiten.

Hautaustoimen ohjeistus hautauksista koronavirustilanteessa: Hautaustoimen ohjeistus 1.8.2020Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Seurakunnan ja seurakuntayhtymän hallinnon työntekijät tavoittaa toistaiseksi parhaiten sähköpostilla tai puhelimitse ja yhteystiedot löytyvät osoitteesta porvoonseurakunta.fi.

Lisätietoja seurakuntien viikkotoiminnasta, päiväkerhoista, rippikouluista ja leireistä, retkistä, yhteisöruokailuista, konserteista ja muista kokoontumisista saa nettisivuiltamme ja paikallislehtien ilmoituksistamme sekä suoraan seurakuntien työntekijöiltä.

Toivotamme kaikille voimia, siunausta ja jaksamista.

Mats Lindgård, kirkkoherra               Sari Mankinen, hallintojohtaja               Pontus Salmi, kirkkoherra

2020-04-02 08:24:00.0