Varjoista valoon – Hevimusiikkia Tuomiokirkossa Porvoon valot  -festivaalin aikaan

Laula – tai huuda – huolesi ja lohduttomuutesi, tunnettujen virsien metallimusiikkiversioiden kautta. Kun tähän yhdistetään intensiivinen valonäytös, toivomme, että kokemus ei valaise vain tilaa, vaan myös sielun. Porvoon valot saapuu Porvoon tuomiokirkkoon jälleen 9.–10. helmikuuta.

Piirroskuva tuomiokirkosta, valoshow ja musiikkia.

Porvoon valot -festivaali järjestetään tänä vuonna viidettä kertaa ja Porvoon tuomiokirkko on jälleen yksi teoksista. Tänä vuonna kirkko valaistaan aivan uudella tavalla. Sisällä kirkossa saa laulaa mukana tunnettuja virsiä, jotka suomenruotsalainen Metallmässa-yhtye johtaa, ja musiikkia ympäröi intensiivinen konserttivalaistus.

– Elämme aikaa, jolloin moni näkee ympärillään varjoja ja voi kokea niiden keskellä lohduttomuutta. Sitä ei tarvitse peitellä, vaan sen voi huutaa ilmaan. Joskus jo se voi vapauttaa, sanoo seurakuntapastori Annaleena Piepponen Porvoon suomalaisesta seurakunnasta.

Annaleena Piepponen Porvoon suomalaisesta seurakunnasta.

Siksi valoteos on tänä vuonna yhdistetty mahdollisuuteen laulaa mukana tunnettuja virsiä, jotka esitetään hevimetallisovituksina. Suomenruotsalaisen Metallmässan taustalla on Janne Löf. Metallmässa (Metallimessu) on kokonainen jumalanpalvelus, jossa esitetään virsiä ja liturgisia lauluja metallimusiikkina. Porvoon valot -festivaalin aikana voi laulaa mukana yhtyeen esittämiä virsiä.

– Suomi on se maailman maa, jossa on eniten hevimetalliyhtyeitä henkilöä kohden. Tämänlaisessa musiikissa on jotain, mikä resonoi suomalaisessa kansansielussa, Löf sanoo.

Janne Löf soittaa itse sähkökitaraa, hänen lisäkseen yhtyeessä on mukana Simon Grundvall rummuissa, Christer Romberg laulajana ja Richard Backman bassossa.

Kokonainen metallimessu vietettiin Porvoon tuomiokirkossa 26.5.2023.

Tuomiokirkko näkyy siluettina

Valonäytöksen sekä kirkon sisällä että ulkopuolella on suunnitellut ja toteuttanut Mikko Kiviharju. Tuomiokirkko valaistaan vahvoilla valaisimilla kirkkotorin puolelta, kun taas joen ja keskustan puolen päädyt ovat pimeät. Tällä tavoin saadaan efekti, jossa kirkko esiintyy siluettina, kun sitä katsotaan kauempaa.

Ajatus on, että valaistus ja äänimaailma kirkon ulkopuolella toimivat johdatuksena kokemukselle sisällä kirkossa.

Kirkon ulkopuolella on myös mahdollisuus tavata seurakunnan työntekijöitä ja nauttia mukillinen lämmintä mehua.

– Toivomme, että vierailu Tuomiokirkossa välittää toivoa ja valoa, jotka voi ottaa mukaansa kevätkaudelle. Siksi jaamme myös paastokalenterin kaikille kirkossa vieraileville, sanoo Andreas Lundgren, Borgå svenska domkyrkoförsamlingin seurakuntapastori.

Paastokalenterissa on lyhyitä kannustavia sanoja tai kehotuksia jokaiselle päivälle paastonaikana, joka alkaa valofestivaalin jälkeisellä viikolla ja kestää pääsiäiseen asti.

Mahdollisuus levittää valoa edelleen – lahjoita Yhteisvastuukeräykseen

Lämpimän mehun, paastokalenterin sekä valo- ja musiikkikokemuksen Porvoon tuomiokirkossa tarjoavat Porvoon evankelis-luterilaiset seurakunnat yhdessä Porvoon kaupungin kanssa. Jos haluat itse antaa valoa ja lämpöä edelleen, voit lahjoittaa Yhteisvastuukeräykseen festivaalin aikana.

Vuonna 2024 kerätyt varat käytetään siihen, että annetaan parempi ja valoisampi tulevaisuus nuorille Suomessa ja ulkomailla. Ne kohdistetaan HelsinkiMission, Kirkon ulkomaanavun ja Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien avulla nuorille, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä tai menettää elämänsä hallinnan.

Voit lahjoittaa keräyslippaisiin paikan päällä tai nyt jo Porvoon suomalaisen seurakunnan koordinoimaan keräykseen MobilePayllä numeroon 63445.

Keräysluvat RA/2020/639 ja ÅLR/2023/7525

Seurakuntapastori Lundgrenin kolme vinkkiä ennen vierailua Porvoon tuomiokirkossa Porvoon valofestivaalin aikana

Kuvassa Andreas Lundgren.

Jotta kokemuksesta tulee niin hyvä kuin mahdollista kaikille vierailijoille Porvoon tuomiokirkossa ja kirkolla valofestivaalin aikaan, seurakuntapastori Andreas Lundgrenilla on kolme vinkkiä:

1. Ota mukaan ennakkoluuloton asenne ja testaa millaista on laulaa virsiä, kun sovitukset ovat hevimetallityylisiä. Ota mukaan myös korvatulpat, jos haluat, äänenvoimakkuus on kova.

2. Viime vuonna kirkossa vieraili noin 6 000 henkilöä festivaalin aikana. Yritämme järjestää kulkemisen kirkkoon ja sen läpi mahdollisimman sujuvasti, jotta jonoja ei pääse syntymään. Sinä joka haluat istua alas ja laulaa mukana yhdessä tai kahdessa virressä, voit tehdä sen. Sinä joka haluat mennä suoraan eteenpäin, voit tehdä niin.

Kirkkoon mennään sisään eteläisestä ovesta (Salt-ravintolaan päin) ja ulos läntisestä ovesta, joelle päin siis. Seuraa paikalla olevan henkilökunnan ohjeita.

1. Nauti kokemuksesta :-) Ja ota kirkosta mukaan paastokalenteri itsellesi tai lahjaksi jollekin toiselle. Pysähdy juomaan kuppi lämmintä mehua pihalla ja juttele meidän paikalla olevien työntekijöiden kanssa. Kuulemme mielellämme, kuinka voit ja mitä ajattelet.

Liity yhteislauluun

Virsien sanat tämän linkin takana.

Lisätietoja:

Annaleena Piepponen