Tanssiva yksisarvinen ja juhlavalaistu Porvoon tuomiokirkko– Suomenruotsalaisen Porvoon hiippakunnan 100-vuotisjuhlallisuudet huipentuvat lokakuun viimeisenä viikonloppuna

Porvoon hiippakunta juhlii tänä vuonna 100-vuotisjuhlaansa, ja juhlinta huipentuu Porvoossa vietettäviin hiippakuntapäiviin lokakuun viimeisenä viikonloppuna. Juhlat kokoavat suomenruotsalaista kirkkoväkeä koko Suomesta Porvooseen.

Talot, kirkko, maisema.

Kaikki porvoolaiset voivat osallistua juhlallisuuksiin esimerkiksi ihailemalla valotaideteosta, joka valaisee tuomiokirkon hiippakunnan keltaisissa ja punaisissa väreissä. Juhlavuoden teema on "Tillsammanskraft", joka on myös valoteoksen nimi.

Teema Tillsammanskraft viittaa yhdessä tekemiseen ja yhteisöllisyyteen. Se korostaa yhteistyötä, yhteenkuuluvuuden tunnetta ja yhteisön voimaa. Teema heijastaa halua yhdistää eri toimijoita ja yhteisöjä juhlavuoden aikana ja koko hiippakuntaa.

Kirkon joenpuoleista päätyä koristaa hiippakuntajuhlien animoitu logo. Juhlien logo koostuu puusta, jossa on yhtä monta lehteä kuin Porvoon hiippakunnassa on seurakuntia.

Puu symboloi pitkää historiaa: Juuret ulottuvat syvälle, kuvastaen hiippakunnan perintöä ja sen pitkää taivalta. Toisaalta puun oksat, lehdet ja hedelmät edustavat nykyhetkeä ja tulevaisuutta. Puun toivotaan kantavan hedelmää, kun hiippakunnan seurakuntien jäsenet saavat uskoa, toivoa ja rakastaa ruotsiksi.

Valoteoksen on luonut Mikko Kiviharju, ja sen tarjoaa Församlingsförbundet rf ja Borgå svenska domkyrkoförsamling porvoolaisten iloksi. Porvoon tuomiokirkko pihapiireineen on valaistu juhlavalaistuksella 27.–29.10.

Kaikki porvoolaiset ovat myös tervetulleita hiippakuntapäivien avoimiin tilaisuuksiin Porvoon tuomiokirkossa.

Perjantai-iltana klo 19.00 tuomiokirkossa järjestetään "Mässa i mångfaldens tid", joka on Ulf Långbackan kirjoittama. Messu yhdistää tekstejä, runoutta, tanssia, musiikkia ja kuvataidetta. Messussa on mukana yksisarvinen, joka symboloi Kristusta. Borgå kammarkör ja Västnyländska kammarkören esiintyvät messussa kanttori Eric-Olof Söderströmin johdolla. Messu striimataan.

Sunnuntaina 29. lokakuuta juhlallisuudet päättyvät juhlamessuun Porvoon tuomiokirkossa klo 12.00. Messussa saarnaa piispa Bo-Göran Åstrand ja se televisioidaan Yle Femissä ja radioidaan Yle Vegassa.

Lue koko uutinen ruotsiksi.

Lisätietoja juhlista ja ohjelmasta on saatavilla verkkosivustolla evl.fi/borgastift100/

2023-10-19 14:53:00.0