Yhteinen kirkkoneuvosto: Ruotsalaisen seurakuntakodin myynti otti askelen eteenpäin

Porvoon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto kokoontui 28.9.2023. Koko pöytäkirja on luettavissa nettisivuillamme, kun se on valmis.

Suuri puuovi, Svenska församlingshemmet kyltti.

Ruotsalaisen seurakuntakodin myynti otti askelen eteenpäin

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti tehdä Kim Backmanin kanssa esisopimuksen, joka voi johtaa siihen, että Ruotsalainen seurakuntakoti osoitteessa Runeberginkatu 24 myydään.

Ruotsalainen seurakuntakoti osoitteessa Runeberginkatu 24 on ollut myynnissä noin 2 vuotta. Nyt kiinteistöstä on tullut kaksi tarjousta. Kim Backmanin tarjous on parempi sekä ehdoiltaan että hinnaltaan.

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti siten tehdä sopimuksen Kim Backmanin kanssa kaavoitusyhteistyöstä kiinteistöllä osoitteessa Runeberginkatu 24. Se on samalla myyntipäätös.

Myynnin edellytyksenä on asemakaavan muutos. Ostohinta riippuu kaavoitustyön tuloksesta ja on vähintään 170 000 euroa ja enintään 450 000 euroa. Nykytilanteessa kiinteistö on kaavoitettu uskonnollista toimintaa varten, mutta kaavamuutoksella halutaan saada mahdollisuus käyttää kiinteistöä asumiseen sekä toimisto- ja liiketoimintaan.

Yhteisen kirkkoneuvoston päätös käsitellään myös yhteisessä kirkkovaltuustossa lokakuussa. Uuden voimaan tulleen kirkkolain myötä päätöstä ei tarvitse alistaa. Se tarkoittaa, että myyntipäätös on lainvoimainen Yhteisen kirkkovaltuuston päätöksellä.

Krista Eloneva

Virsinumerotaulu palaa takaisin

Virsinumerotaulu palaa takaisin oikeaan pilariin Porvoon tuomiokirkon etuosassa. Jätetty aloite taulun palauttamisesta on nyt käsitelty.

Virsinumerotaulu poistettiin oikeasta pilarista Porvoon tuomiokirkon etuosassa sen myötä, että lähetyskynttelikkö otettiin käyttöön. Virsinumerotaulu poistettiin, koska uusi lähetyskynttelikkö sijoitettiin lähelle pylvästä, jossa virsinumerotaulu roikkui ja palavat kynttilät aiheuttivat palovaaran.

Yhteisen kirkkovaltuuston varajäsen Terttu Turkki on valtuustoaloitteen kautta tehnyt aloitteen, että virsinumerotaulu palautetaan. Ajatus on, että jumalanpalveluksien kävijät näkevät helpommin, mitä virsiä jumalanpalveluksessa lauletaan.

Kun virsinumerotaulu nyt palautetaan takaisin, pitää lähetyskynttelikön sijaintia mukauttaa niin, että ei ole palovaaraa.

Tuomiokirkon alueen kehittämisryhmää on konsultoitu asian valmistelussa.

Krista Eloneva

0400 156 257

Kirkollisveroprosentin ehdotetaan olevan 1,40 Porvoossa myös ensi vuonna

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että  se vahvistaa vuoden 2024 kirkollisveroprosentiksi 1,40 Porvoon seurakuntayhtymässä.

Kirkollisverotulojen osuus on merkittävä seurakuntayhtymän taloudessa. Vuoden 2022 tilinpäätöksessä kirkollisverotulojen osuus kokonaistuloista oli 75,5 %.

– Kansantalouden tuotanto kasvoi 1,6 % vuonna 2022. Vuosi 2022 oli hintojen nousun osalta poikkeava. Yhtä korkeaa tuotoksen ja välituotekäytön hintojen nousua on nähty viimeksi 1980-luvun alussa, sanoo Siv Nyqvist, Porvoon seurakuntayhtymän talouspäällikkö.

Suomen talouden ei ennusteta kasvavan vuonna 2023. Vuodelle 2024 Valtiovarainministeriö ennusti kesäkuussa kuitenkin jo 1,4 prosentin talouskasvua ja vuodelle 2025 hieman korkeampaa 1,9 prosentin talouskasvua. Porvoossa evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuulumisprosentti vuoden 2022 lopussa oli 65,8.  Vuonna 2021 vastaava luku oli 67,2 %. Koko maan kirkkoon kuulumisprosentti oli 65,1 vuoden lopussa.

Kirkollisverotuloilla seurakunnat rahoittavat toimintaansa ja monet hyötyvät varoista. Esimerkiksi järjestetään ryhmiä ja leirejä lapsille ja annetaan avustuksia vähävaraisille diakoniatyön kautta.

Siv Nyqvist
0400 476 271