Uusi verkkokurssi antaa pariskunnille välineitä ristiriitojen käsittelemiseen

Porvoon perheasiain neuvottelukeskus on mukana PariTunnetta -nettiparisuhdekurssin toteuttamisessa. Maksuttoman kurssin tavoitteena on kehittää kumppaneiden välistä tunneyhteyttä.

Pariskunta ja pyörä, logo tekstillä PariTunnetta.

PariTunnetta on Tampereen perheasiain neuvottelukeskuksessa kehitetty maksuton verkkokurssi parisuhteen tueksi. PariTunnetta -nettiparisuhdekurssin tavoitteena on kehittää kumppaneiden välistä tunneyhteyttä ja antaa välineitä ristiriitojen käsittelemiseen.

Kurssi soveltuu parhaiten pareille, jotka haluavat lisätä ymmärrystä omasta itsestään ja parisuhteestaan sekä parantaa keskinäistä yhteyttä ja läheisyyttä.

Kurssi digiympäristössä antaa mahdollisuuden kehittää parisuhdetta itsenäisesti

– Sen lisäksi, että tarjoamme maksutonta pariterapiaa, haluamme olla mukana digitaalisissa ympäristöissä. Kurssi voi tukea käynnissä olevaa terapiaa tapaamisten välillä tai sen voi tehdä itsenäisesti milloin vain parille sopii, sanoo Harri Virtanen, Porvoonseudun perheasiain neuvottelukeskuksen johtaja.

Kurssista saa parhaimman annin, kun on halua haastaa omia ajattelutapojaan ja tunteitaan sekä tutkailla omaa toimintaansa. Avaimia parempaan parisuhteeseen ovat halu ajatusten ja tunteiden vastavuoroiseen kertomiseen ja kuuntelemiseen.

PariTunnetta on osa Kirkon perheneuvonnan toimintaa ja siinä ovat aktiivisesti mukana Tampereen lisäksi seuraavat perheasiain neuvottelukeskukset: Etelä-Pohjanmaa (Seinäjoki), Helsinki, Hyvinkää-Riihimäki, Järvenpää-Kerava-Tuusula, Keski-Pohjanmaa (Kokkola), Lahti, Mikkeli, Porvoo, Rauma, Salo, Turku, Vaasa ja Vantaa.

Kurssin sisältö, kuten tekstit ja videot ovat suomeksi, mutta ruotsinkielinen kurssiaineisto on tekeillä.

PariTunnetta perustuu tunnekeskeiseen pariterapiaan

Kurssin runkona on yhdeksän jaksoa, jotka perustuvat Sue Johnsonin kehittämään tunnekeskeiseen pariterapiaan. Johnssonin kirja Kunpa sinut tuntisin paremmin (Hold me tight, 2008) on parisuhdekirjallisuuden moderni klassikko.

1. Rakkaus ja kiintymys
  2. Riidan kehä
  3. Arat paikat
  4. Riitelyn pysäyttäminen
  5. Menneisyyden merkitys
  6. Syvimmät huolet ja toiveet
  7. Anteeksi antaminen
  8. Läheisyys ja seksuaalisuus
  9. Rakkauden ylläpitäminen

Kirkon perheneuvonnassa on mahdollista keskustella koulutettujen ammattilaisten kanssa parisuhteesi ja perheesi vaikeuksista tai oman elämäsi solmukohdista. Palvelu on maksutonta ja perheasiain neuvottelukeskusten verkosto on valtakunnallinen.

Osallistu kurssiin:

Pari Tunnetta -parisuhdekurssi