Tyhjän sylin hartaus kuolleiden lasten muistopäivänä 23.9.

Hartaus erityisesti niille, jotka kärsivät tahattomasta lapsettomuudesta tai jotka ovat menettäneet lapsen tai sikiön. Hartaus päättyy kynttilän sytyttämiseen Näsinmäen hautausmaalla, uuden Tyhjä syli -muistokiven luona.

Höyhen, varjot ja valo.

Kansallisena kuolleiden lasten muistopäivänä 23.9. klo 16.30 järjestetään kaksikielinen hartaus Näsinmäen siunauskappelissa. Tämä hartaushetki on erityisesti tarkoitettu heille, joilla on tyhjä syli. Heille, jotka ovat tahtomattaan lapsettomia, jotka ovat menettäneet lapsen tai joiden ei ole mahdollista saada lapsia. Hartaus on tarkoitettu myös niille, joiden lapsi on menehtynyt liian aikaisin. Hartaus on paikka, jossa saa ajatella ja kaivata sitä, mitä ei ole koskaan ollut.

Hartaudessa Silja Vepsänrepo ja Katja Helenelund kertovat omista kokemuksistaan tahattomasta lapsettomuudesta. He toimivat vapaaehtoisina vertaistukihenkilöinä Simpukka ry:n kautta.

Noin puolen tunnin mittaisen hartauden toimittaa Minna Tuominen Porvoon suomalaisesta seurakunnasta ja Hanna Eisentraut-Söderström Porvoon ruotsalaisesta tuomiokirkkoseurakunnasta. Kanttorina toimii Minna Wesslund ja Anna Talvitie soittaa viulua.

Hartauden päätteeksi siirrymme Tyhjän sylin muistokivelle. Muistokivellä saa sytyttää kynttilän niille, joita on jäänyt kaipaamaan.

Tyhjän sylin muistokiven lanseeraus Näsinmäen hautausmaalla 22. syyskuuta.

Svenska Kvinnoförbundetin paikallisyhdistys Porvoossa on yhdessä seurakuntien ja hautauspalveluiden kanssa luonut Näsinmäen hautausmaalle Tyhjä syli-muistokiven. Muistokiven lanseeraus pidetään 22. syyskuuta klo 12, jonne ovat tervetulleita lehdistö, yhteistyökumppanit ja kaikki asiasta kiinnostuneet.

Mikä on kuolleiden lasten muistopäivä?

Valtakunnallinen kuolleiden lasten muistopäivä on saanut alkunsa vuonna 2010 lapsensa menettäneiden vanhempien aloitteesta. Se on tarkoitettu lapsensa menettäneille vanhemmille mutta myös veljille ja siskoille, jotka surevat sisarustaan. Päivä on myös isovanhemmille, kummilapsen menettäneille, päiväkoti- tai koulukaveria ikävöimään jääneille ja muille tuttaville ja läheisille. Päivä on myös heille, jotka tuntevat surua tragedioiden uhreista Suomessa ja maailmalla. Kuolleiden lasten muistopäivä on päivä, jolloin voi tukeutua toisiin, muistella ja sytyttää kynttilän tuomaan lohdutusta ja valoa tulevaan.

Lähde: kapy.ry

Tyhjän sylin hartaus