Lähetystyöntekijä Teija Lievonen vierailee Porvoossa

"Lähetystyössä maailmalla on aina haasteita, mutta on myös iloa ja siunausta."

lähetystyö, teija lievonen

Porvoon suomalaisen seurakunnan nimikkolähetti Teija Lievonen, 37, on lomalla Suomessa ja myös Porvoossa, jossa hänet voi tällä viikolla kohdatakin.

Teija Lievonen on tavattavissa:

Su 30.4. klo 15.00 Kolmen vartin messu, Gammelbackan seurakuntakeskus, Viertotie 1. Keskustelusaarna ja kirkkokahvit.

To 4.5. klo 19.00 Iltateellä Teijan kanssa, seurakuntakoti, Lundinkatu 5. Rento iltahetki lähetystyöntekijän seurassa. Tarjolla pientä makeaa ja suolaista.

Lievonen on asunut Angolassa, eteläisessä Afrikassa, jo nelisen vuotta. Millainen persoona pärjää lähetystyössä?

-Joustava täytyy olla, muuten ei tule mitään! Mielestäni se on tärkein ominaisuus. Kaikki muut asiat hoituvat kyllä. Lähetystyössä maailmalla on aina haasteita, mutta on myös iloa ja siunausta.

-Usko on myös varmasti jossain vaiheessa koetuksella. Minua rohkaisee tieto siitä, että Suomessakin on paljon seurakuntia ja kristittyjä, jotka rukoilevat Angolan työn ja minun puolesta. Koen, että etenkin silloin, kun itse olen väsynyt, turhautunut tai heikko, niin etenkin silloin esirukoilijat kannattelevat minua eteenpäin.

Millainen on nykyajan lähetystyöntekijä? Aiemmin käytetty nimityshän oli lähetyssaarnaaja.

-Emme käytä enää nimitystä lähetyssaarnaaja – vaikka joskus minuakin pyydetään jumalanpalvelukseen saarnaamaankin. Saarnaaminen on kuitenkin harvinaista, ja lähetystyöntekijä voi tehdä monenlaista ja olla hyvin erilaisten asioiden osaaja.

Lievosen mukaan lähetystyöntekijä voi olla eri alojen asiantuntija – muukin kuin pappi, opettaja tai lääkäri. Voi olla vaikkapa hyvän hallinnon tai taloudenhoidon osaaja, ja niillä saroilla vahvistaa kirkkoa ja järjestöjä maailmalla.

-Ajattelemme, että kirkon perustoiminta ja päätökset on paras olla paikallisten ihmisten omissa käsissä ja harteilla. He ovat parhaimmat asiantuntijat. Me muista maista olevat työtoveritkin saamme olla yhteisessä työssä heidän kanssaan. Tuemme toinen toisiamme.

Miten lähetystyötä nykypäivänä tehdään?

-Lähetystyö on aina perustunut Jeesuksen sanoihin ja esimerkkiin – niin nytkin. Sen muodot ja painopisteet ovat muuttuneet ja elävät ajassa. Monesti pääpaino nykyään on koulutuksessa, vahvistamisessa ja varustamisessa, niin että maiden asukkaat voisivat itse hoitaa paremmin työtään ja vastuutaan. Lähetystyötä tehdään sanoin ja teoin. Sillä halutaan parantaa etenkin heikoimmassa asemassa olevien ihmisten elämää.

2023-04-29 18:46:00.0