Ensimmäistä kertaa Porvoossa ­­­­­­­­­­­­­­­­- Kastepäivä Gammelbackan seurakuntakeskuksessa

Onko lapsen kaste jäänyt väliin? Ei hätää. Torstaina 18.5. klo 14.00 järjestetään Gammelbackan seurakuntakeskuksessa kastepäivä.

kaste, Gammelbacka, juhla

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Porvoossa järjestetään tällainen tapahtuma.

-Muutama vuosi sitten vastaavaa päivää suunniteltiin, mutta siihen ei silloin kukaan ilmoittautunut. Nyt on ensimmäinen kerta, kun tämä porvoolaisille tarkoitettu kastepäivä toteutuu, Porvoon suomalaisen seurakunnan pastori Minna Tuominen kertoo.

-Kastepäivä ei maksa osallistujille mitään. Tämä on osa sitä perheitä tukevaa toimintaa, jota seurakunta Porvoossa tekee, pastori Annaleena Piepponen puolestaan kertoo.

Miten tällaiseen juhlapäivään valmistaudutaan?

-Ihan aluksi aika pitää varata kirkkoherranvirastosta. Sitten kastepäivänä pitää tulla puoli tuntia ennen varattua aikaa paikalle, ja keskustelu käydään siinä. Toki lapsen nimi ja kummit täytyy päättää jo ennen tilaisuutta, pastori Tuominen opastaa.

-Jotta alle 12-vuotias voidaan kastaa, ainakin jommankumman vanhemman on oltava kirkon jäsen. 12-14 vuotiaan kastamiseen tarvitaan hänen oma kirjallinen suostumuksensa.

Kastepäivään voi tuoda kastettavaksi vauvan, taaperon tai isomman, alle 15-vuotiaan lapsen. Samasta perheestä kasteelle voi tulla myös useampi lapsi.

Tässä kastepäivässä kaikki on tehty mahdollisimman helpoksi perheille. Seurakunta tarjoaa kakkukahvit ja kauniit puitteet sekä lainaa tarvittaessa myös kastemekon.

-Lisäksi paikalla on Studio Lindell, joka sekä kuvaa tilaisuutta että ottaa myös  potrettikuvan. Kuvan saa seurakunnalta lahjaksi ja myös muita otettuja kuvia digiversiona. Mukaan juhlimaan voi kutsua 10 läheistä, Tuominen kertoo.

Miksi kaste on tärkeä?

-Kasteessa kastettava liitetään kirkon jäseneksi ja Jumalan lapseksi. Kaste on sakramentti eli pyhä toimitus. Emme järjellä voi ymmärtää, kuinka tärkeä se itseasiassa on.  Ja onhan se myös tärkeä perhejuhla, pastori Tuominen pohtii.

-Kastepäivän avulla seurakunta haluaa auttaa siinä, että mahdollisesti vähän unohtuneenkin kastejuhlan saisi helposti omalle lapselleen. Perhejuhlien järjestäminen arjen keskellä voi välillä olla haastavaa. Nyt ei tarvitse järjestää, vaan voi vaan ilmoittautua, tulla paikalle ja nauttia, pastori Piepponen lisää.

-Kasteen lahja ei milloinkaan lakkaa. Usein sanon kasteessa, että syntyessään ihminen saa elämän lahjan. Kasteessa siitä iloitaan ja saadaan iankaikkisen elämän lahja.

Kastepäivä torstaina 18.5. klo 14.00

Kasteita on puolen tunnin välein tasatunnein ja puolelta klo 14-18 välillä

Ilmoittautuminen 28.4.2023 mennessä kirkkoherranvirasto.porvoo@evl.fi tai 019 6611213

Ilmoittautumisen yhteydessä pyydetään lupa antaa yhteystiedot valokuvaamoon