Suomalainen pyhiinvaellus Agricola-kävely kulkee Porvoon kautta. Viikonloppuna 15.-16.4.2023 kävellään Pernajasta Porvooseen

Pidätkö kävelystä? Kiinnostaako pyhiinvaellus? Lähde mukaan Piplia-seuran Agricola-kävelylle, joka on suomalainen pyhiinvaellus.

Kävely.jpg

Sen reitti kulkee reformaattorin ja suomen kirjakielen isän Mikael Agricolan synnyinpitäjästä Pernajasta Turkuun, jossa Agricola toimi piispana.

Kävely tapahtuu vanhaa keskiaikaista eteläistä Kuninkaantietä pitkin kirkolta kirkolle siinä määrin kuin se on mahdollista.

Agricola-kävely sai alkunsa vuonna 2019, jolloin idean isä, baritoni Hannu Holma käveli reitin ensimmäistä kertaa.

Viikonloppuna 15.-16.4.2023 kävellään Pernajasta Porvooseen

Agricola-kävelyn alkuosuudet kävellään Hannu Holman johdolla. Lauantaina 15.4.2023 on kokoontuminen klo 12.30 Pyhän Mikaelin kirkolle Pernajaan. Ennen taipaleelle lähtöä kävelijät viettävät pienen tovin kirkossa, jossa rovasti Tuire Huovinen-Westerlund, Agricolan suomalaisesta seurakunnasta, esittelee keskiaikaisen kirkon ja siunaa kävelijät matkaan.

Lauantain 15.4. osuudella Pernajasta Myllykylään kävelyosuudeksi tulee noin 23 kilometriä. Kävelijät voivat yöpyä viehättävässä Villa Molnbyssä, Myllykylässä  ja jatkaa matkaa sunnuntaina Porvooseen.

Hotellitasoisen majoituksen hinta on 70 e/1hh ja 90 e/2hh. Varaukset tulee tehdä suoraan netin kautta osoitteesta www.villamolnby.com

Sunnuntaina 16.4.2023 taival jatkuu Villa Molnbystä klo 11.00 päättyen Porvoon tuomiokirkolle. Matkaa tulee tuolloin noin 8 kilometriä. Jos molempien päivien kävely tuntuu liian pitkältä, osallistua voi vain toiseen osuuteen.

Yhteiskävely Porvoosta Hinthaaran kautta Sipooseen 23. huhtikuuta

Yhteiskävely Porvoosta Hinthaaran kautta Sipooseen tapahtuu sunnuntaina 23. huhtikuuta. Lähtö on Porvoon tuomiokirkon pihasta kello 11.50.

Yhteiskävely Sipoosta Vantaalle starttaa Helsingin pitäjän kirkonkylään maanantaina 24. huhtikuuta (lähtö Sipoon Pyhän Sigfridin kirkolta kello 10.30).

Ilmoittautua ei tarvitse eikä osallistumismaksua ole. Kävelyt ohjaa Jouni Salko, p. 040 5269995, jouni.salko@gmail.com

- Kyseessä on kotimainen pyhiinvaellus, joka tarjoaa osallistujilleen sitä mitä pyhiinvaellukset yleensäkin, liikuntaan hengellistä ulottuvuutta ja hengellisyyteen liikunnallista ulottuvuutta, Salko sanoo.

- Pipliaseuran verkkosivuilla kuvaillaan kävelyn tarkoitusta näin:  "Pyhiinvaelluksen tarkoituksena on tehdä hengellinen matka itseen: löytää pyhiinvaeltajan huolettomuus, kiireettömyys ja vapaus."  Toisaalta Suomen Pipliaseuran toiveena on muistuttaa lukutaidon merkityksestä ja kampanjoista, joilla Pipliaseura kerää varoja lukutaitohankkeisiin muualla maailmassa.

Yleisohjeita:

Ota mukaasi reppuun evästä ja reilunkokoinen vesipullo. Laita jalkaan hyvät, sadetta kestävät kengät ja pukeudu säänmukaisesti. Kävelyyn ei tarvitse ilmoittautua, riittää että tulet ilmoitettuun aikaan lähtöpaikalle.

Yhteisen aloitustapahtuman jälkeen vaellus jatkuu osin ohjattuina osin omatoimisina kävelyinä. Omatoimiset pyhiinvaeltajat voivat kartan avulla kulkea reittiä koska tahansa keväästä syksyyn. Reitit löytyvät agricola.fi -sivuilta.

Sunnuntaina 17.9. Agricola-kävely huipentuu yhteiselle päätösosuudelle Piikkiöstä Turkuun ja hetkipalvelukseen Turun tuomiokirkossa

Omatoimikävelijöiden tueksi reitin tunteva opas kulkee mukana tiettyinä ajankohtina, mutta varsinaisia kävelytapahtumia ei järjestetä muulloin kuin alussa ja lopussa. Aikataulut tarkentuvat kellonajoilla myöhemmin. Katso tarkemmat tiedot agricola.fi -sivuilta. Pipliaseura viestii siellä kävelyn etenemisestä.

Agricola-kävelyn tavoitteena on tarjota mahdollisuus hiljentymiseen ja oman hengellisen elämän rakentamiseen ulkoilun lisäksi. Samalla Agricolan reitin kulkeminen muistuttaa lukutaidon merkityksestä – missä olisimme ilman Agricolaa?

Pipliaseuran Lukutaitoa naisille Afrikassa -hankkeessa 20 000 naista oppii lukemaan omalla äidinkielellään. Agricola-kävelyn osallistujat voivat halutessaan lahjoittaa esimerkiksi kilometrejään vastaavan summan lukutaitotyöhön tai rohkaista tuttujaan sponsoroimaan kävelyään.

2023-04-13 17:15:00.0