Musiikkia ja kynttilärastirata hautausmaalla pyhäinpäivänä

Lauantaina on pyhäinpäivä. Silloin on perinteenä sytyttää kynttilä läheisten haudoilla ja niin ilmaista kaipausta ja muistella niitä, jotka eivät enää ole keskuudessamme. Lapsiperheille järjestetään Kynttilä-rastirata lauantaina 5.11. klo 15–18 välisenä aikana Näsinmäen hautausmaalla.

pyhäinpäivä_Pauliina_Nyqvist.png

Pyhäinpäivänä muistetaan kuolleita rakkaita sytyttämällä kynttilöitä kodeissa, kirkoissa ja hautausmaalla

Marraskuussa, vuoden pimeimpään aikaan, vietetään pyhäinpäivää (aiemmin pyhäinmiestenpäivä). Pyhäinpäivänä muistetaan kuolleita rakkaita sytyttämällä kynttilöitä ja luodaan valoa ja toivoa pimeyden keskelle. Haudoilla käynti pyhäinpäivänä yleistyi Suomessa toisen maailmansodan jälkeen. Edesmenneiden muistelemisen lisäksi pyhäinpäivä muistuttaa jälleennäkemisen toivosta.

Myös jumalanpalveluksissa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakuntalaisia. Monissa seurakunnissa on tapana lukea heidän nimensä ja sytyttää kynttilät heidän muistokseen.

Pyhäinpäivän hartausta vietetään klo 17 tuomiokirkossa. Tilaisuudessa luetaan kuolleiden nimet ja sytytetään muistokynttilät. Hartauden jälkeen kirkko on auki klo 21 asti.

Musiikkia ja rastirata hautausmaalla

– Rastit ovat toiminnallisia, niillä voidaan esimerkiksi piirtää edesmenneelle sukulaiselle tai etsiä kadonnut pehmolelu, kertoo Minna Tuominen, varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan pappi Porvoon suomalaisesta seurakunnasta.

Rasteja on ympäri hautausmaata ja ne voidaan kiertää satunnaisessa järjestyksessä. Ensimmäiset rastit ovat parkkipaikkojen porteilla. Siellä saa vapaaehtoisilta lisätietoa, ja he kertovat, mihin kannattaa edetä.

– Kappelin edustalla voi tulla juttelemaan seurakunnan työntekijän kanssa ja juomaan mukillisen mehua, sanoo Juha Virolainen, jalkautuvan työn diakoni.

Seurakunnan kuorot Varia Voce, Vox Consolationis sekä Sancti Amici ja lauluyhtye Frida esiintyvät Näsinmäen kappelissa ja sään salliessa ulkona. Musiikkia voi kuunnella kappelissa klo 18 alkaen.

– Seurakuntana haluamme olla läsnä ja antaa toivoa surun ja kaipauksen keskelle. Myös perheen pienten kanssa voi ja kannattaa jutella kuolemasta, sanoo Tuominen.

Lisätietoa pyhäinpäivän tapahtumasta antaa Juha Virolainen p. 040 526 58 87.

Tervetuloa Näsinmäen hautausmaalle

Tervetuloa Näsinmäen hautausmaalle sytyttämään kynttilä läheistesi haudoilla. Jos haluat sytyttää kynttilän muualle haudattujen läheisten muistolle, voit tehdä sen muistelupaikassa, joka sijaitsee Näsinmäentien portin läheisyydessä. Toivomuksena on, että muistelupaikalle tuodaan ’kertaluonteisia’ kynttilä- ja kukkatervehdyksiä.

Hautausmaalle on varattu viisi isoa jäteastiaa muovisille hautakynttilöille. Niiden vieressä on myös metallinkeräysastia, johon voi laittaa muovisten hautakynttilöiden metallikannet. Pyhäinpäivän jälkeinen viikko on hyvä ajankohta korjata kynttilät pois ja valmistella hauta talvea varten.

Pyhäinpäivä somessa ja muissa medioissa

Kun jaamme kaipauksemme, siitä tulee helpompaa kantaa. Jaa kaipauksesi muiden kanssa ottamalla kuva sytyttämästäsi kynttilästä ja jaa se sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #sytytänkynttilän ja #pyhäinpäivä

Pyhäinpäivänä nähdään Yle Tv 1 -kanavalla nojatuolikirkko klo 10. Mikä auttoi Janna Paasosta oman pojan kuoleman jälkeen? Millaisia tunteita Hanna Ekola koki menetettyään useita läheisiä? Pyhäinpäivän Nojatuolikirkossa puhutaan lohduttomuudesta ja surusta, mutta myös toivosta ja siitä, millaisin keinoin Jumala lohduttaa ihmistä suuren surun keskellä. Liturgina ja juontajana Elina Vaittinen. Make Perttilä Church House Bandin artistivieraana Janna Paasonen.

Miksi vietämme pyhäinpäivää? Katso video

Katso minuutin video, joka kertoo miksi vietämme pyhäinpäivää.

YouTube-video

Porvoon suomalaisen seurakunnan tapahtumat pyhäinpäivän tienoilla

• La 5.11. klo 10 Pyhäinpäivän messu ja karjalaisten kirkkopyhä tuomiokirkossa. Kirkkokahvit.
  • La 5.11. klo 15–18 Perheiden pyhäinpäivän Kynttilä-rastirata Näsinmäen hautausmaalla
  • La 5.11 klo 17. Pyhäinpäivän hartaus tuomiokirkossa. Hartauden jälkeen kirkko on auko klo 21 asti.
  • La 5.11. klo 18 Seurakunnan kuorot esiintyvät siunauskappelissa, sään salliessa myös ulkona hautausmaalla.

klo 18 Vox Consolationis
klo 18.30 Varia Voce
klo 19 Sancti Amici ja lauluyhtye Frida

• To 10.11. klo 18 Huumeisiin kuolleiden muistohartaus Porvoon pikkukirkossa. Tilaisuudessa myös ehtoollinen. Pikkukirkosta siirrymme yhdessä kulkueena hautausmaalle, jonne viemme kynttilät kuolleiden muistopaikalle. Huumeisiin kuolleiden muistohartaus | Facebook