Isoäidin ajan tunnelmia ja herkkuja tarjolla 29.10.

Isoäidin käsityöt -näyttely seurakuntakodilla

Isoäidin kahvihetki.jpg

Marjut Orava-Eriksson (vas.) ja Liisa Pitkänen ovat vapaaehtoisina yhdessä muiden kanssa toteuttamassa tätä tapahtumaa.

Porvoon seurakuntakodilla, Lundinkatu 5:ssä, järjestetään lauantaina 29. lokakuuta kello 10-14 Isoäidin käsityöt -näyttely. Näyttelytilassa pidetään myös Isoäidin kahvilaa, jonka leivonnaiset ja sisustus ovat tyylin mukaiset.

Idea tapahtumaan on tullut porvoolaiselta käsityönopettaja Marjut Orava-Erikssonilta, joka vetää vapaaehtoisena Lähetyksen työpajaa.

- Kun olin aloittanut Lähetyksen työpajan ihanien naisten kanssa työskentelyn, nousi mieleeni äitini ja isoäitini lähetysinnostus ja heidän tekemisensä. Äitini leipoi, mutta käsitöissä erityisen taitava isoäitini teki monena vuonna Askolan seurakunnan lähetysmyyjäisiin arpajaisten päävoitoksi virkatun parivuoteen päiväpeiton, Orava-Eriksson kertoo.

-Näistä ajatuksista päädyimme sitten miettimään kaikkia ihania käsityöaarteita kaappien kätköissä, myös omalla ullakollani, ja sitä, että niitä olisi hienoa saada esiin. Tarmokas työpajamme otti asian omakseen ja nyt on tulossa erityyppisistä käsitöistä eri tekniikoin toteutettuna aika laaja näyttely höystettynä työvälineillä ja keskeneräisillä töillä.

-Jonkin verran on myös vanhoja käsitöitä myynnissä, mutta emme halua tapahtumasta halppiskirppishenkistä, Orava-Eriksson summaa.

Tilaisuudessa on myös isoäidin kahvila, joka toteutetaan tyylin vaatimalla rekvisiitalla.

-Siellä on isoäidin juhlapöytä. Tarjolla on pullakranssia, jonka keskellä on kaneliässiä. Erikseen tulee myös tarjolle lusikkaleipiä. Pöydässä on myös kahdenlaista kakkua, tummaa ja vaaleaa. Suolaisena on munariisipasteijoita, jotka tehdään Ellen Swinhufvudin voitaikinaan, kahvilan vapaaehtoinen vastuuhenkilö, eläkkeellä oleva kotitalousopettaja Liisa Pitkänen kertoo.

Tuotteet tehdään kokonaisuudessaan vapaaehtoisvoimin. Tilaisuuden tuotto menee lähetystyölle.

- Yritämme kattaa pöydät näyttelyn kanssa samaan tilaan. Hinnoittelu on sellaista, että kohtuullisella hinnalla saa ottaa joka sorttia. Gluteenittomista ei silloin vielä ymmärretty lainkaan, mutta meillä niitäkin on tarjolla. Nämä tuotteet ovat myös kaikki laktoosittomia, Pitkänen sanoo.

Mon Oct 17 15:13:00 EEST 2022