Diakoniaa jo 150 vuotta. Tänään on D-day – diakonian viran päivä

Diakonia on yksi seurakuntien perustyöala. Mitä diakonia oikein on, Porvoon suomalaisen seurakunnan diakoniajohtaja Pasi Nieminen?

d-day, diakonia, apu,

Ryhmä Porvoon suomalaisen seurakunnan ja tuomiokirkkoseurakunnan diakoneja jalkautui suukkoineen Taidetehtaalle juhlapäivän kunnaiksi.

Diakonia on kristilliseltä arvopohjalta nousevaa kirkkomme palvelutyötä.

Toiminnassa ja asiakastyössä emme katso ihmisen taustoja tai edes ev.lut kirkon jäsenyyttä, vaan kaikki ovat tervetulleita mukaan.

Tänä päivänä kirkkomme diakoniatyö on vahvasti verkostoitunutta yhteiskunnan ja järjestöjen kanssa.

Tukea ja apua tarvitseva lähimmäinen löydetään yhteistyöllä muun muassa kaupungin sosiaalityön - tai kotipalvelun kautta.

Järjestöjen ja yhteisöjen kanssa toteutamme erilaisia kansalaistapahtumia ja esimerkiksi tällä hetkellä ajankohtaisen tärkeää ruoka-apua.

Diakoniatyöntekijät ovat luotettavia, vahvan koulutuksen saaneita sosiaalialan ammattilaisia.

Ryhmien, retkien ja erilaisten leirien kautta osallistujat tutustuvat toisiinsa ja usein syntyy hienoja vertaiskohtaamisia, joissa ihmiset saavat toisiltaan tukea.

Olemme myös kiitollisia vapaaehtoisista, jotka toimivat työntekijöiden tukena, esimerkiksi rahaneuvojina.

Ulrika Lindholm-Nenonen, johtava diakonian viranhaltija Borgå svenska domkyrkoförsamlingissa kertoo työstään näin:

Pääkohteemme ovat aina asiakkaat eli ihmiset. Kohtaamme heidät ryhmissä tai yksilöllisesti. Heillä on useimmiten erilaisia haasteita elämässä, esimerkiksi surun, terveyden tai/ja talouden kanssa.

Voimme antaa neuvoja tai ihan vaan kuunnella. Joskus tarvittaessa, harkinnan jälkeen voimme avustaa taloudellisesti.

Teemme aika tiiviisti yhteistyötä suomalaisen seurakunnan diakonian kanssa mm Hehu:n (Hengellinen huolto) parissa, Ruokajakelun yhteydessä sekä keskustelutasolla.

2022-09-01 10:22:00.0