Linturetki 7. toukokuuta Porvoossa

MIllaisia vesilintuja Porvoon lähialueilta löytyy?

lintu, lintubongaus, luonto,

Tässä porvoolaisen Seppo J.J. Sirkan ottamassa kuvassa näkyy valkoposkihanhia. Niitä voidaan nähdä täälläkin jo toukokuussa.

Lintujen kevätmuutto on menossa.

Oletko joskus haaveilut siitä, että saisit olla mukana opastetulla linturetkellä ja saisit asiantuntijan opastusta lintujen tunnistamiseen?

Nyt siihen on oiva tilaisuus aivan lähiseudulla, kun Porvoon suomalainen seurakunta järjestää keväisen linturetken lauantaina 7. toukokuuta.

Retkellä asiantuntijaoppaana on porvoolainen valokuvaaja Seppo J.J.Sirkka. Porvoon suomalaisen seurakunnan edustajana ja retken vetäjänä on pastori Riitta Kaajava.

Retken ensimmäinen tapaaminen on Gammelbackan seurakuntakeskuksessa keskiviikkona 4. toukokuuta kello 17.30. Osoite on Viertotie 1.

"Siellä Seppo Sirkka kertoo muuttolinnuista, joita mennään bongaamaan sovittuna ajankohtana lauantaina 7. toukokuuta. Kohde ja aika sovitaan tässä 4. toukokuuta tapaamisessa", Kaajava kertoo.

"Tämä retki sopii hyvin aloittelijoille. Jos on empinyt, kuinka aloittaa, niin tässä on hyvä matalan kynnyksen tilaisuus lähteä linturetkelle", Sirkka kertoo.

"Aloitamme retken noin 6-7 aikaan aamulla. Linnut ovat aktiivisimmillaan silloin aamulla. Tarkoituksena on mennä jonnekin lähialueelle. Päätämme paikan, kun näemme, minkä verran ihmisiä tulee mukaan. Kaikki kynnelle kykenevät, jotka tuntevat kutsumusta muuttolintujen elämän seuraamiseen, ovat tervetulleita mukaan."

Kaikenlaisia muuttolintuja on jo näkynyt, joten bongattavaa kyllä löytyy. On hyvä ottaa mukaan kiikarit ja kamera, jos sellaiset on, Sirkka sanoo.

Pukeutuminen tälle muutaman tunnin kestävälle maksuttomalle retkelle on sään mukaista. Myös omat eväät kannattaa ottaa mukaan.

Jos on kiinnostunut tulemaan linturetkelle, mutta ei pääse keskiviikon tapaamiseen, niin tarkemmat tiedot lauantaista saa Riitta Kaajavalta. Puh. 0400955752 tai riitta.kaajava@evl.fi

Wed Apr 27 11:51:00 EEST 2022