Riemuitaan pääsiäisestä yhdessä lasten kanssa!

2024-03-23 04:30:00.0, Heli Nieminen

Kuvassa lapsi ja aikuinen pihalla luonnossa

Pääsiäisen viettoon kuuluu monenlaisia perinteitä.

Voit lukea kaikki Poiju-lehden jutut myös näköislehdestä, johon pääset tästä linkistä.

Kun perheeseen tulee pieniä lapsia, on hyvä hetki pohtia, millaiset perinteet kuuluvat meidän perheen pääsiäisen viettoon. Mitkä oman lapsuuteni tavoista haluan jatkuvan seuraavalle sukupolvelle ja mitkä perinteet joutavat romukoppaan?

Usein lapset istuttavat kerhoissa, päiväkodissa tai koulussa rairuohon ja tekevät upeita pääsiäiskoristeita koteja koristamaan. Koristeiden teemoina vaihtelevat munat, tiput, puput, noidat, pajunkissat, ja niissä korostuvat iloiset värit.

Pääsiäinen onkin suuri ilon ja valon juhla. Meille kristityille pääsiäisen ajan tapahtumista ennen pääsiäisaamun riemua on kuitenkin välillä haastava kertoa lapsille. Ne ohitetaan usein keskittymällä pääsiäisen iloisiin teemoihin.

Kiirastorstain ehtoollinen tai pitkäperjantain tapahtumat Golgatalla pohdituttavat meitä aikuisiakin. Miten voisimme kertoa niistä lapselle sopivalla tavalla?

Lasten kanssa on tärkeä keskittyä pääsiäisen ilosanomaan. Lapsen kysyessä pääsiäiseen liittyvistä asioista on hyvä tarttua niihin. Lapset eivät tosin odota aikuisten olevan vastausautomaatteja, vaan yhdessä haastavienkin teemojen pohtiminen on jo merkityksellistä.

Aina meillä aikuisilla ei ole tyhjentäviä vastauksia takataskussa. Yhdessä ihmettely onkin avain oppimiseen ja sen ymmärtämiseen, että vaikeasti ymmärrettävistä asioista voi aikuisen kanssa jutella.

Pääsiäinen tuo monelle odotetun hengähdyshetken kevääseen pienen loma-ajan kautta. Suurten ohjelmatoimistojen pyörittäminen lapselle tekee aikuisen lomasta välillä hengästyttävän.

Mitä jos tänä pääsiäisenä keskittyisitte yksinkertaiseen läsnäoloon? Ulkoilu, värittäminen, lukeminen, yhdessä pelaaminen tai jopa yhdessä kotitöiden tekeminen usein riittävät ja voimauttavat touhukkaan arjen vastapainona.

Lähtekää rohkeasti katselemaan lähiympäristöänne uusin silmin. Mitä kaikkea meiltä jääkään arjen tohinassa näkemättä? Millaisia värejä löydätte naapurustostanne? Montako koiraa kohtaatte? Löydättekö kevään merkkejä? Missä on parhaat vesilammikot kuraleikkeihin?

Elämyksellistä pääsiäisenaikaa!

Yhteistä tekemistä lapsen kanssa

Perheiden pääsiäispolku
Ma 25.3.2024 klo 17-19.30 tuomiokirkonmäellä.
Kuljemme niin sisällä kuin ulkona pääsiäisen teemoissa.
Voitte osallistua tapahtumaan oman aikataulun mukaan.

Minimuskari
Mitä jos harjoittelisitte yhdessä pääsiäisestä kertovan helpon Risti-laulun? Siihen pääsette tästä linkistä.

Ikuista pääsiäshetki
Maalaatteko kotona munia? Kasvatatteko pääsiäisruohoa? Ottakaa kuva pääsiäisestänne ja lähettäkää WhatsApp-viestillä numeroon 040-487 0910. Osallistujien kesken arvotaan pieni materiaalipalkinto. Arvonta suoritetaan ti 2.4.2024 ja kaikkiin osallistujiin ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä.

Tutustukaa Lastenkirkko.fi -sivustoon
Sivustolla on monenlaista puuhaa lapsen kanssa tehtäväksi, jos sää ei houkuttele ulkoilemaan.

Pääsiäisen iltapalakerho
Ma 1.4.2024 klo 17-19 nuorisotila Alusta (Lundinkatu 5, sisäpiha, kellarikerros) Jos pääsiäispyhien puuhaideat alkavat loppua, tulkaa tekemään yhdessä iltapalaa ja viettämään mukava 2. pääsiäispäivän ilta yhdessä!