Pysähtyminen ja hiljentyminen tuo uutta sisältöä elämään

2024-03-23 05:05:00.0, Pontus Salmi

Kuva kirkosta aamun sarastuksessa

Voit lukea kaikki Poiju-lehden jutut myös näköislehdestä, johon pääset tästä linkistä.

Lyhytjänteinen maailma

Tutustuin vastikään yhdysvaltalaisen Ted Gioian kirjoittamaan artikkeliin The State of the Culture (2024), joka käsittelee nykyisen – viihteen aikakauden jälkeisen – yhteiskuntamme kulttuurista tilaa. Artikkelissa kuvattiin osuvasti, miten nykyinen somemaailman logiikka on vallannut tilaa kulttuurissamme. Sosiaalisen median maailma on kuin varkain muuttunut ”TikTokin” kaltaiseksi, jossa ärsykkeiden tulee kestää vain muutama sekunti.

Nämä lyhyet spotit ovat koukuttavia, koska aivomme tuottavat niitä katsomalla dopamiinia, joka tuottaa mielihyvää. Tämä saa haluamaan aina vaan lisää ärsykkeitä, ja näin luodaan pohjaa riippuvuuden kehittymiselle.

En ollut aiemmin tajunnut, miten valtavasta ilmiöstä maailmanlaajuisesti on jo kysymys, sillä tämän uudentyyppisen sosiaalisen median osuus alkaa kohta olla taloudellisesti suurempi kuin taiteen ja perinteisen viihdemaailman yhteensä. Gioian mukaan miljardit ihmiset ovat tietämättään vapaaehtoisia ihmiskunnan historian suurimmassa sosiaalisessa ihmiskokeessa, jonka vaikutuksia ei juurikaan tunneta.

Koukuttava TikTok-maailma vie yhä enemmän tilaa syvällisiltä ja aidoilta kokemuksilta, joita läheiset ihmissuhteet ja muun muassa hyvät taide-elämykset toivat aiemmin tullessaan. Samalla oman itsensä ja omien tunteiden kohtaaminen jää ohueksi.

Mietin erityisesti nuoria; mitä tämä lyhyiden ärsykkeiden tulva tekee heidän keskittymis, itsereflektointi ja sosiaalisille kyvyilleen? Osaammeko enää lainkaan pysähtyä itsemme ja elämän syvimpien kysymysten äärelle?

Hiljainen viikko kutsuu pysähtymään

Pääsiäistä edeltävä hiljainen viikko on täydellinen vastakohta ärsykkeitä korostavalle TikTok-maailmalle. Se kutsuu meitä pysähtymään, rauhoittumaan sekä kohtaamaan itsemme ja Luojamme.

Hiljaisuuden äärelle pysähdyttäessä tulevat esiin kaikki ihmiselämän värisävyt tunteineen. Jeesuksen ristin tie tuo eteemme elämän rajut vastakohdat: hyvyyden ja pahuuden, pimeyden ja valon, epätoivon ja toivon, vihan ja rakkauden sekä elämän ja kuoleman.

Näitä kaikkia me joudumme kohtaamaan myös tässä maailmassa, jossa on niin paljon selittämätöntä pahaa.

Kysymys, miksi Jumala sallii kaiken tämän, tuntuu useina päivinä kipeän ajankohtaiselta. Tähän kysymykseen ei ole olemassa tyhjentävää vastausta.

Itselleni selitystä tähän pahan ongelmaan on avannut se, että Jeesus kohtasi ristintiellä kaiken inhimillisen pahuuden, heikkouden ja pimeyden. Hän ei paennut pahuutta ja kärsimystä, vaan kulki sen läpi. Samalla Jeesus käänsi sen vastakohdaksi niin, että kuoleman puusta – rististä – tuli elämän puu.

Uusien alkujen edessä

Tämän pääsiäisen Poiju kertoo siitä, miten monin eri tavoin uskon ja elämän mysteeriä voi kukin elämässään kokea.

• Kasvatuksen johtaja Heli Nieminen antaa vinkkejä, miten lapsille voi luontevasti välittää pääsiäisen ajan perinteitä.

• Ilkka Vainio kertoo avoimesti elämästään ja siitä, kuinka hänellä moni rankkakin kokemus on kääntynyt elämää kantavaksi uskoksi ja luottamukseksi, jossa Jumala on saanut kulkea mukana. Vainion 3. huhtikuuta tuomiokirkossa pidettävän Kansankappeli-konsertin tuotolla kerätään rahaa Yhteisvastuulle, jossa kohteena tänä vuonna ovat syrjäytymisvaarassa olevat nuoret.

• Niko Perälä tuo tuulahduksen nuorten miesten maailmasta, jossa usko Jumalaan ja siitä puhuminen on aikaisempia sukupolvia yleisempää ja sallitumpaa.

• Lauri Maarala ja Sini Makkonen kertovat, miten hiljaisella viikolla julkaistavat videot voivat auttaa löytämään hiljaisuuden maailmaa, jonka kautta voit kuulla niin itseäsi kuin myös Jumalan ääntä.

• Iloitsemme myös siitä, että virsikirja täyttää tänä vuonna 500 vuotta. Sen avulla ovat useat sukupolvet ennen meitä pystyneet tulkitsemaan sisäisiä tuntojaan ja kaipaustaan Jumalan puoleen.

Pääsiäinen on pohjimmiltaan Jumalan äärettömän rakkauden juhla. Rakkaus tuli todeksi pääsiäisen ylösnousemuksen ihmeen kautta. Jeesus ei jäänyt hautaansa, vaan hän nousi ylös. Kuolemalla ja pahuudella ei ollut viimeistä sanaa, vaan Kristuksen valta ylsi niiden ylitse.

Siksi pääsiäisen ihme tuo meille tänäkin päivänä rohkaisun. Se antaa mahdollisuuden ja toivon uudesta elämästä, jossa rakkaus voi voittaa kaiken pimeän ja pahan. Tämän armon sisäistäminen avaa elämässä myös uusia toivon näkökulmia. Joka aamu armo on uudelleen tarjolla ja sen sisäistäminen tarjoaa mahdollisuuksia: Pysähtymällä ja hiljentymällä voi aina syntyä uutta – anna siihen Jumalalle elämässäsi mahdollisuus!

Hyvää hiljaista viikkoa ja riemullista pääsiäistä!