Pia Siiralan viulukonsertti

Pia Siirala ja viulu

Porvoon tuomiokirkko

Pia Siiralan teokset Ääni vastaa ääneen, Ulitan kävely sooloviululle

Pia Siiralan sävellykset pohjautuvat koillisen Siperian alkuperäinskansojen, eli Sahalinin nivhien ja Tšukotkan tunturitšuktšien henkilölaulun perinteeseen. Henkilölaulu on olennainen osa arktisen alkuperäiskansojen identiteettiä. Jokainen lapsi saa syntymän yhteydessä laulun, joka on yhtä tärkeä osa henkilön olemusta kuin hänen nimensä.

Pia Siirala viimeistelee taiteellista tohtorintutkintoa Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Hänen tutkimuksensa ”Kuulokulmia” keskittyy alkuperäiskansojen, erityisesti tšuktšien musiikkiin koillisessa Siperiassa, jossa arkaainen vanha musiikkiperinne vielä elää. Tämän musiikin inspiroimana hän on säveltänyt useita teoksia. Siirala opiskeli Sibelius-Akatemiassa ja Budapestin Liszt-akatemiassa ja jatkoi opintojaan Moskovan Tshaikovski-konservatoriossa. Hä toimii myös Ensemble XXI-kamariorkesterin konserttimestarina.

Vapaa pääsy - ohjelma 5 €

Porvoon suomalainen seurakunta