Kuvassa hääyö-tapahtuman logo

Hääyö-vihkitapahtumassa kirkkohäät ainutlaatuisesti ja helposti

Hääyön tarkoitus on tarjota valmiina kaunis ja mutkaton, mutta arvokas tilaisuus sanoa tahdon ilman hääjärjestelyjen aiheuttamia paineita. Vastaavia häätapahtumia järjestetään ympäri Suomen. Tapahtuma on maksuton. Kirkkoon tarvitaan vain oma rakas ja todistus avioliiton esteiden tutkinnasta. Hääyössä on mahdollisuus avioliittoon vihkimisen lisäksi avioliiton siunaukseen vain toisen ollessa kirkon jäsen ja vihkivalojen uusintaan.

Ajan varaaminen Hääyössä vihkimiseen

Vihkiaikoja on tarjolla puolen tunnin välein kello 18–22. Varaa vihkiaika sähköpostilla kirkkoherranvirasto.porvoo(at)evl.fi tai soittamalla kirkkoherranvirastoon aukioloaikoina puh. 019 661 1213.

Hääyön 2.4.2024 ilmoittautumiset 25.3. mennessä.

Vihkivä pappi ottaa teihin yhteyden ennen vihkipäivää sopiakseen kanssanne toimituksen kulusta.

Mitä pitää ottaa huomioon?

Ennen avioliittoon vihkimistä tutkitaan, ettei aiotulle liitolle ole laillista estettä. Parin on pyydettävä avioliiton esteiden tutkintaa viimeistään viikkoa ennen vihkipäivää. Todistus avioliiton esteiden tutkinnasta on otettava mukaan vihkitilaisuuteen. Helpoiten hoidatte esteiden tutkinnan sivustolla esteidentutkinta.fi.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkollisen vihkimisen edellytyksenä on, että molemmat vihittävät ovat rippikoulun käyneitä ev. lut. kirkon jäseniä. Jos toinen vihittävistä kuuluu muuhun kristilliseen kirkkokuntaan ja toinen ev. lut. seurakuntaan, on vihkiminen yleensä mahdollista. Vihkimisen edellytykset tarkastetaan palvelutoimistossa esteettömyyttä tutkittaessa.

Jos rippikoulu on jäänyt syystä tai toisesta käymättä, pappi järjestää vihittävälle aikuisrippikoulun. Aikuisrippikoulusta lisätietoa olemalla yhteydessä kirkkoherranvirastoon.

Kotiseurakunta lahjoittaa avioliittoon vihittäville Raamatun. Jos avioliittoon vihittävät ovat muualta kuin Porvoon seurakunnasta, he voivat pyytää Raamatun omasta seurakunnastaan.

Juhlan musiikki

Musiikkitoiveista voi ilmoittaa vihkivälle papille. Häämarsseihin voitte myös tutustua Musiikkia häihin -sivultaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Lisätietoa

Yleistä tietoa Hääyöstä ja tapahtumista eri puolella Suomea löydät Hääyö.fi-sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.