Yhteinen kirkkoneuvosto 25.2: Uusi organisaatiomalli Porvoon seurakuntayhtymän kiinteistötoimelle

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti 21.1.2021 aloittaa yhteistoimintamenettelyn Porvoon seurakuntayhtymän kiinteistötoimessa. Tavoitteena on tehostaa toimintaa, tehdä muutoksia työsopimuksiin ja osin ulkoistaa palveluita. Muutosten avulla pyritään vuotuisiin 150 000 euron säästöihin palkkakustannuksissa.

– Tehostamistarve pohjautuu toimintaympäristön muutoksiin, joka osittain liittyy kiinteistöstrategian päivitykseen. Huollettavan kiinteistökannan pieneneminen tulevaisuudessa tarkoittaa myös muutoksia kiinteistötoimen tehtävissä, Rebecca Haaranen, ma. toimitilainsinööri seurakuntayhtymässä sanoo.

– On myös todettu tarve monipuolistaa kaikkien kiinteistötoimessa työskentelevien henkilöiden palvelukuvauksia, jotta palvelusta saadaan entistä joustavampaa toiminnan tarpeisiin.

Tehostamistoimenpiteillä halutaan myös turvata perustoiminnan ja seurakuntien avustustyön taloudelliset mahdollisuudet myös silloin kun jäsenmäärä vähenee ja korottamatta veroprosenttia.

Kiinteistötoimen uudesta organisaatiomallista keskusteltiin myös yhteisen kirkkoneuvoston kokouksessa 18.2., mutta silloin asia jätettiin pöydälle. Kokouksessaan 25.2. yhteinen kirkkoneuvosto päätti yksimielisesti siirtyä päätösehdotuksessa esiteltyyn malliin.

Uuden mallin mukaan kiinteistönhuollossa ulkoistetaan ulkoaluetöitä, määräaikaishuollot, päivystys ja joidenkin kohteiden sisähuoltotyöt. Tällä tavoin voidaan luopua raskaasta konekalustosta ja ostaa palveluita vain, kun niitä tarvitaan. Oma henkilöstö jää huolehtimaan tärkeimmistä rakennuksista, laadun kehittämisestä sekä energiatehokkuuden toteutumisesta.

Yhteistoimintaneuvottelut on saatu nyt päätökseen ja on aika katsoa eteenpäin.

– On valitettavaa, että joudumme irtisanomaan 5 henkilöä taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Päätös on ollut kaikille raskas. Haluamme myös tukea irtisanottuja työntekijöitä parhaalla mahdollisella tavalla tässä vaikeassa tilanteessa.

– Nyt haluamme keskittyä uuden luomiseen ja tiimityöskentelyn vahvistamiseen. Yhdessä meillä on mahdollisuus uudistaa toimintaa entistä yhtenäisemmäksi ja monipuolisemmaksi, sanoo Krista Eloneva, uusi Kiinteistö- ja hankintapäällikkö.

Lisätietoja:

Karl-Johan Wickström