Yhteisvastuu auttaa nuoria Suomessa ja maailmalla.

Vuonna 2024 avun vievät perille HelsinkiMissio, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat ja Kirkon Ulkomaanapu.

Vuonna 2024 Yhteisvastuu auttaa nuoria, jotka kokevat syvää yksinäisyyttä tai ovat vaarassa syrjäytyä, menettää elämänhallintansa tai mahdollisuutensa hyvään elämään Suomessa ja maailmalla. Kotimaassa tuotot ohjataan HelsinkiMission ja Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien kautta yksinäisille nuorille. Yksinäisyys on ahdistava, yksilöllinen kokemus ulkopuolisuudesta ja erillisyydestä. Tällä hetkellä yläkoulun ja toisen asteen opiskelijoista noin 14 % kokee yksinäisyyttä.

Kirkon Ulkomaanapu (KUA) auttaa maailman katastrofialueilla esimerkiksi mahdollistamalla lasten ja nuorten koulunkäyntiä sekä ammatillista koulutusta. KUA tekee työtä Ugandassa kuudella pakolaisasutusalueella. Koulutushankkeiden avulla parannetaan koulutuksen saatavuutta rakentamalla uusia ja turvallisia luokkahuoneita, järjestämällä kouluun paluuseen kannustavia kampanjoita ja lisäämällä tietoa koulutuksen tärkeydestä sekä jakamalla oppimateriaaleja ja hygieniapakkauksia.

Apu menee perille.

HelsinkiMissio

• Noin 20 % tuotoista suunnataan vuosittain valittavaan, vaihtuvaan kohteeseen Suomessa. Vuoden 2024 kumppanina toimii HelsinkiMissio.

Suomen ev.lut. seurakunnat

• Noin 20 % keräystuotosta jää keräävälle seurakunnalle monipuoliseen avustus- ja auttamistoimintaan.

Kirkon Ulkomaanapu

• Noin 60 % keräystuotosta ohjataan Kirkon Ulkomaanavun katastrofiavun kautta kansainväliseen apuun.

Lue lisää, miten Yhteisvastuu auttaa: yhteisvastuu.fi

Olisitko kiinnostunut lähtemään lippaan tai listan kanssa liikkeelle vaikka tunniksi tai pariksi – ehkä pidempäänkin? Hieno juttu! Voit lähteä yksin tai haastaa kaverin tai isommankin porukan mukaan keräämään. Mukaan seurakuntakodilta saat keräyslippaan, joka on Yhteisvastuun logolla, lupatarralla ja sinetillä varustettu keräysväline. Jos kiinnostuit, laita viestiä Sini Makkoselle. Hänen yhteystiedot löydät tästä alta.

Rahankeräyslupa: Kirkkopalvelujen keräyslupa Manner-Suomessa RA/2020/639, voimassa toistaiseksi.

Joka viikko lähes 40 000 nuorta joutuu kouluväkivallan uhriksi Suomessa.

Älä odota. Lahjoita.

TAPAHTUMIA

5.2.2023 Yhteisvastuukeräyksen avaus
Keräys käynnistyy avajaisjumalanpalveluksella Karjasillan kirkosta YLE TV1:ssä klo 10. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö avaakeräyskampanjan YLE TV1:ssä klo 12.

Porvoon suomalaisen seurakunnan Yhteisvastuun keräyspäälliköt Sini Makkonen ja Merja Falck kirkkokahveilla Tuomiorovastilassa.

9.2.2023 Yhteisvastuu-työpaja
Seurakuntakodin juhlasalissa kello 17-19.

Tahdotko osallistua YV-keräykseen, mutta mietit vielä miten? Tervetuloa suunnittelemaan tämän vuoden Yhteisvastuu-keräystä avoimeen työpajaan!

10.-11.2.2023 Porvoon valot
Tuomiokirkolla klo 18-21.

Valo- ja ääniteos koko kirkon alueella. Pihalla mehuteltta. Lauantai-iltana musiikkiesityksiä kirkossa. Mahdollisuus osallistua Yhteisvastuukeräykseen.

10.3.2023 Karaokeklubi Ristiässä
Pikkukirkolla klo 18-20.

Karaokeklubi saapuu jälleen maaliskuussa kaikkien lauluinnokkaiden iloksi!
Kahvitarjoilu, josta vapaaehtoinen maksu Yhteisvastuukeräyksen hyväksi käteisellä tai Mobilepayllä.

16.9.2023 Perhetapahtuma Gammelbackassa
Gammelbackan seurakuntakodilla klo 10-13

Luvassa monenlaista ohjelmaa lapsille. Tarjoiluiden tuotto lahjoitetaan Yhteisvastuulle.

Suunnitteilla vuoden mittaan erilaisia YV-teemaan liittyviä tapahtumia ja tempauksia. Tarkemmat tiedot ja ajankohdat selviävät myöhemmin.